Aviseringar
Rensa alla

Äntligen ska vi få den rätta läran!


Ämnesstartare

Misael:

Det är genom Bibeln vi lär känna Gud

Jag håller inte med, det finns många sätt att lära känna gud. Jag anser att all tro som leder till att människor strävar efter att leva bättre liv och behandla sina medmänniskor bättre, är en aspekt av gud.

Min mening är att det är arrogant att påstå att gud skulle rymmas i en bok. Tron på, och kännedom om gud fanns innan bibeln, därför är den inte heller nödvändig eller det ända rätta.

Tron på gud kan visa sig i många former, tror du din tro i guds ögon är värd mer än min, för att du kan rabbla verser?


   
SvaraCitera
Misael

AndyH:

Jag håller inte med, det finns många sätt att lära känna gud. Jag anser att all tro som leder till att människor strävar efter att leva bättre liv och behandla sina medmänniskor bättre, är en aspekt av gud.

På något sätt måste man ju lära känna Gud och om man ska kunna uppodla en tillit, en förtröstan på Gud och tro på honom så finns inget annat sätt att lära känna honom än att studera Bibeln. Så är det bara. Det man lär sig i Bibeln när man tar del av de sanningar som Gud uppenbarar och att man låter det sjunka ner i ens hjärta medför att att man tillämpar Guds råd och principer i livet.

(Johannes 17:3) "Detta betyder evigt liv: att de lär känna dig, den ende sanne Guden, och den som du har sänt ut, Jesus Kristus." [love]

AndyH:

Min mening är att det är arrogant att påstå att gud skulle rymmas i en bok. Tron på, och kännedom om gud fanns innan bibeln, därför är den inte heller nödvändig eller det ända rätta.

Det är inte vad jag påstår heller. Läs om, läs rätt. Vad jag hävdar är att Gud har låtit sina ord bli nerskrivna av hans profeter så att vi kan ta del av det som Gud vill förmedla till oss människor. Gud är så mycket mer än en bok, det är riktigt. Du har uppenbarligen missförstått vad jag har försökt att förmedla. [smile]

När man undersöker Guds ord, profetior, historiska händelser och den djupa vishet som finns i Guds ord så kommer man snart att inse att det verkligen är Guds ord.

(2 Timoteus 3:16-17) "Hela Skriften är inspirerad av Gud och nyttig till undervisning, till tillrättavisning, till korrigering, till tuktan i rättfärdighet, 17 så att gudsmänniskan kan vara fullt duglig, fullständigt rustad för alla slags goda gärningar."

AndyH:

Tron på gud kan visa sig i många former, tror du din tro i guds ögon är värd mer än min, för att du kan rabbla verser?

Det handlar inte om vem som kan rapa upp flest bibeltexter, sluta fåna dig. Jag visar vad Guds ord, Bibeln säger om saken. Som tidigar nämnt: du har missförstått vad jag försöker förmedla. Jag visar vilka bibliska principer jag stöder mig på när jag talar om hur det förhåller sig med det hela, hur Gud ser på saker och ting. Om man är övertygad att Bibeln är Guds ord, så bör man också stödja sig på Guds ord på alla vägar i livet då hans vishet är vida överlägsen våran. [y]

(1 Petrus 3:15) "Men ni skall hålla Kristus helig som Herre i era hjärtan och alltid vara beredda att komma med ett försvar inför var och en som av er kräver ett skäl för det hopp som är i er, men ni skall göra det med mildhet och djup respekt."

Tron på Gud yttrar sig i att man lär känna Gud, studerar hans ord och tillämpar det man lär sig i livet för en tro utan gärningar är en död tro (Jak 2:26). Hur lär man känna, älska, förstå, uppodla förtröstan och uppskatta Gud? Jo, genom att begrunda hans tankar i Bibeln.

(Psalm 19:7-11) "Jehovas lag är fullkomlig, ger själen ny styrka. Jehovas påminnelse är tillförlitlig, gör den oerfarne vis. 8 Jehovas befallningar är rättrådiga, får hjärtat att glädja sig; Jehovas bud är rent, får ögonen att lysa. 9 Fruktan för Jehova är ren, består för evigt. Jehovas domar är sanna; de har alla visat sig vara rättfärdiga. 10 De är mer åtråvärda än guld, ja, än luttrat guld i mängd, och sötare än honung, än vaxkakornas flytande honung. 11 Ja, genom dem har din egen tjänare blivit varnad, att följa dem ger stor belöning."

(Mika 6:8) "Han har talat om för dig, du jordemänniska, det som är gott. Och vad kräver Jehova i gengäld av dig annat än att du handlar rättvist och älskar kärleksfull omtanke och är blygsam, när du vandrar med din Gud?"

Peace!


   
SvaraCitera

Jag dyrkar gudinnan Ate.

Ateism är den enda rätta läran.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Misael:

Peace!

Anser du att man kan vara en god troende utan att ha läst bibeln, eller utan att bekänna sig till någon speciell kyrka? Är det tron eller ritualen som är det viktiga för dig?

Visst, bibeln innehåller många kloka saker, men även många helt idiotiska saker som gör många troende till fördomsfulla, självgoda eller intolleranta. Det tror jag verkligen inte var guds mening. Det är GUDS uppgift att döma människorna, inte din.


   
SvaraCitera

Erik112:

Borde få många fina svar på den frågan.

Läste texten 3 gånger men jag hittar ingen fråga [cry]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bacarah:

Läste texten 3 gånger men jag hittar ingen fråga

Vilket är det sanna religionen?


   
SvaraCitera

Erik112:

Alla är överens hur fel Jehovas vittnens lära är, så nu är det dax att vi får veta vad som är den rätta.

Den är inte mer fel än någon annan religös lära. [tired]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Herjarn:

Den är inte mer fel än någon annan religös lära.

Den är den enda sanna läran.


   
SvaraCitera

Erik112:

Den är den enda sanna läran.

Möjligen ur din synvinkel. Men din religon har inte mer rätt än någon annan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Herjarn:

Möjligen ur din synvinkel

Bibeln Guds ord.
Jo Bibeln har rätt, bara det att du inte förstår det än, men det kommer.


   
SvaraCitera

Erik112:

Jo Bibeln har rätt, bara det att du inte förstår det än, men det kommer.

Dessvärre så kan du inte påvisa detta så du får försöka övertyga någon annan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Herjarn:

Dessvärre så kan du inte påvisa detta så du får försöka övertyga någon annan.

Ja bryr mig inte om att övertyga dig, ditt hjärta bestämmer vilket vägval du gör, det visar framiden.


   
SvaraCitera

Erik112:

Ja bryr mig inte om att övertyga dig, ditt hjärta bestämmer vilket vägval du gör, det visar framiden.

Må så vara. Men du har ingenting som tyder att din lära skulle vara mer rätt än någon annan religös uppfattning. Inte heller att din tolkning skulle vara mer rätt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Folk Erik112 tror inte på ett skit.
Dom läser i Bibeln, och tror den är sann utan att i ifrågasätta den.


   
SvaraCitera
Misael

AndyH:

Anser du att man kan vara en god troende utan att ha läst bibeln, eller utan att bekänna sig till någon speciell kyrka? Är det tron eller ritualen som är det viktiga för dig?

Nej, det blir svårt. Gud ställer krav på sina tillbedjare, och vi måste ständigt påminna oss om Guds vägar, hans höga normer och fördjupa oss i Guds tankar så att vi kan bevara oss i Guds kärlek. Hur ska man annars kunna utveckla sina goda egenskaper, och uppnå andlig mogenhet om man inte anstränger sig och studerar Guds ord på regelbunden basis?

Mitt förhållande till Gud är viktigast, så det blir tron och den stärks genom att jag studerar Guds ord dagligen. Vi behöver dagligen påminna oss om hur vi ska bibehålla våran andlighet för vi är ofullkomliga människor och har en benägenhet att synda.

Psalmerna 1:1, 2 - "Lycklig är den man som inte vandrar efter de ondskefullas råd och inte står på syndares väg och inte sitter på de hånfullas säte, utan har sin lust i Jehovas lag, och i hans lag läser han med låg röst dag och natt."

2 Timoteus 3:16, 17 - "Hela Skriften är inspirerad av Gud och nyttig till undervisning, till tillrättavisning, till korrigering, till tuktan i rättfärdighet, så att gudsmänniskan kan vara fullt duglig, fullständigt rustad för alla slags goda gärningar." [love]

AndyH:

Visst, bibeln innehåller många kloka saker, men även många helt idiotiska saker som gör många troende till fördomsfulla, självgoda eller intolleranta. Det tror jag verkligen inte var guds mening. Det är GUDS uppgift att döma människorna, inte din.

Dessa "idiotiska saker" är Guds ord, så m a o så hävdar du att Gud är idiotisk. Skulle jag vara fördomsfull, självgod och intolerant? Jag kan bara säga att du känner inte mig så håll dina fördomar för dig själv. Jag kan knappast anklagas för att döma någon när det enda jag gör är att vidarebefordra det som står i Bibeln. Det är Guds ord som dömer. Inte jag.


   
SvaraCitera