Aviseringar
Rensa alla

Är abramitiska religonerna kanske bara dåliga kopior?


Ämnesstartare

notfallingapart:

Z

notfallingapart:

i

notfallingapart:

n

notfallingapart:

a

aa sha


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

notfallingapart:

Okej, vet du när Zarathustra sägs ha levat?

330 Före kristus typ, i samband med Alexanders plundrade i Persien.


   
SvaraCitera
Misael

I och med att Gud alltid har funnits så kan inte han vara en kopia av en hednisk religion. [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Misael:

I och med att Gud alltid har funnits så kan inte han vara en kopia av en hednisk religion. [rolleyes]

[rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigermätare:

330 Före kristus typ, i samband med Alexanders plundrade i Persien.

De stämmer att man inte är eniga om när han levde men. Skolor här i väst brukar placera honom 1000-2000 före kristus om inte tidigare. Sasanian präster, under tyck från andra religiösa grupper kom fram till ett specifikt datum 258 år före Alexander härjade i Persian. Vilket blir 600 före kristus.

Må så vara, men de är nu allmänt erkänt att den Zoroastritiska religiösa tro som belöning och straff, himlen och helvetet, återupplivning av de döda, en sista dom, uppkomsten av en Saoshyant (one who brings benefit), en världs hjälte som ska vinna över de onda förevigt och slutligen förnyelse av mänskliga existensen, naturen och alla djur återinförs till sin sanna jag är tro som har influerat Buddism, Judendomen, Kristendomen och Islam.

Kan också säga att grekerna ansåg honom som en mycket gammal profet och placerade honom 6000 före kristus. Orkar inte gå in på detaljer men när man hittade "the iceman of Tyrol" någon gång runt 1990 så fick man hans utrustning daterad till 5,300 före kristus. Bland den utrustningen fans bla en sofistikerad koppar yxa.

I "the Gathas" som är Zaratustras heliga skrifter. Så nämns de bla smält mental som ett dödligt vapen. De finns en hög sannorlighet att Zarathustra menar koppar och inte järn och att de dödliga vapnet till en stridsyxa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

notfallingapart:

De stämmer att man inte är eniga om när han levde men. Skolor här i väst brukar placera honom 1000-2000 före kristus om inte tidigare. Sasanian präster, under tyck från andra religiösa grupper kom fram till ett specifikt datum 258 år före Alexander härjade i Persian. Vilket blir 600 före kristus.

http://en.wikipedia.org/wiki/Zarathustra#Date


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigermätare:

http://en.wikipedia.org/wiki/Zarathustra#Date

Okej du har Wikipedia som din källa jag har en experts book inom området som källa, som sedan har källor för vad hon säger.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

notfallingapart:

Min poäng är att troligen är alla religoner vi ser idag bara dåliga kopior. Någon som håller med?

Nej. Eller jo, det är samma skit men från olika arselhålor. Men om det är något som någon inte håller med om (t.ex. Luther som skapade protestantismen) skapas det en helt ny i alla fall kristenhet.

Men jag håller med min egna teori: Religion finns inte för att inget är bevisat. Om religion ska betraktas som en typ av "tro" ska väl ateism också vara det. För i sig tror de samma på samma sak, ingenting.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera