Aviseringar
Rensa alla

Är alla verkligen lika värda?


Ämnesstartare

Vad grundar sig påståendet "alla är lika värda" i?
Jag har inte hittat objektivt system att mäta detta värde i som kommet fram till att alla är lika mycket värda.
Tex priset på dina organ på den svarta marknaden där hälsosamma individers är mer värda. 
Starka friska slavar är mer värt än fattiga stackare.
Om vi mäter nyttovärde märker man att det är stora skillnader på olika grupper och personer.
Tex framstående vetenskapsmän är mer värda än gatusopare så vetenakapsmännen hjälper samhället i stort.


   
Citera
Ämnesstartare

Ser du människor och djur som objekt kan jag absolut tänka mig att värdet skiljer en del individer emellan osv. 


   
SvaraCitera

Nä, men tycker att alla medborgare bör behandlas så av staten


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag kör på kilopris.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja. Dvs ingen är värd någonting. Illusionen att man kan förtjäna något är starkt bidragande till allt som är fel här i världen.

Att vi sedan alla uppfattar människor som olika värda är knappast en nyhet. Även om de flesta envisas med att låtsas som det inte är sant.


   
SvaraCitera

nä alla är inte lika värda, ja tycker inte att tex en mördare, våldtäktsman, missahandlare är lika värd en som sköter sig


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nahual:
Ja. Dvs ingen är värd någonting. Illusionen att man kan förtjäna något är starkt bidragande till allt som är fel här i världen.

Att vi sedan alla uppfattar människor som olika värda är knappast en nyhet. Även om de flesta envisas med att låtsas som det inte är sant.

Om man kan/får göra något förtjänar man att få göra det inget står ivägen för dig att göra det.


   
SvaraCitera
Draug

Nej vi är inte lika mycket värda, självklart borde det vara så i en perfekt värld men verkligheten är en helt annan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pennyroyal:
Ser du människor och djur som objekt kan jag absolut tänka mig att värdet skiljer en del individer emellan osv. 

Menar du som objekt i feministandan eller objekt som i saker och ting?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kort sagt:

Om man kan/får göra något förtjänar man att få göra det inget står ivägen för dig att göra det.

Nej. Det är fullt möjligt att bara göra saker utan att förtjäna dem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nahual:

Nej. Det är fullt möjligt att bara göra saker utan att förtjäna dem.

Men man förtjänar det av verkligheten. Om man kan göra något har man medeln vilket get tillåtelse ifrån verkligheten att göra det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kort sagt:

Men man förtjänar det av verkligheten. Om man kan göra något har man medeln vilket get tillåtelse ifrån verkligheten att göra det.

Förstår hur du tänker. Men verkligheten kan inte ge någon tillåtelse, den bara är. Det är just därför man heller aldrig kan förtjäna något. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kort sagt:

Menar du som objekt i feministandan eller objekt som i saker och ting?

Det ena behöver väl inte utesluta det andra? Ser du ej sambandet? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pennyroyal:

Det ena behöver väl inte utesluta det andra? Ser du ej sambandet? 

Jo.
Ont
Jag tycket alla är objekt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nahual:

Förstår hur du tänker. Men verkligheten kan inte ge någon tillåtelse, den bara är. Det är just därför man heller aldrig kan förtjäna något. 

Sant.
En fundamental fråga i situationen är, finns det värde och hur förtjänar man någonting?


   
SvaraCitera