Aviseringar
Rensa alla

Är allas åsikter värda lika mycket?


Ämnesstartare

Tycker ni att allas åsikter är lika mycket värda?

Ett exempel:
Om en person är för folkmord och en annan för jämställdhet, är dom åsikterna värda lika mycket?


   
Citera

alla värderar ju så jävla olika så är en omöjlighet att alla blir nöjda... jag tycker man har rätt att framföra sig åsikter - vad det än gäller. sedan att folk kommer pissa på dig en en garanti som du helt enkelt får ta. 


   
SvaraCitera

så ja 


   
SvaraCitera

Nej.


   
SvaraCitera

Ja.
Men det finns mer att säga om det.


   
SvaraCitera

Objektivt är naturligtvis alla åsikter lika mycket värda, men det är en värdelös måttstock eftersom objektivt spelar ingenting någon roll. Ur ett rimligt moraliskt hänseende är åsikten att alla svarta ska utrotas betydligt mycket mindre värd än att alla ska rätt till mat. Ser man demokrati som ett värde i sig är antidemokratiska åsikter mindre värda än demokratiska. Nihilism kör ett samhälle i botten och det är viktigt att människor står upp mot destruktiva och människofientliga åsikter.


   
SvaraCitera

värde är subjektivt


   
SvaraCitera
mynona

De är lika mycket värda i den meningen att de ska respekteras på så si vis att de ska få utryckas och innehas utan sanktioner, men en åsikt som bevisligen är skadlig är inte lika mycket värd i etiskt avseende. 


   
SvaraCitera

Som Nachac skriver är alla åsikter objektivt sett lika mycket värda eftersom universum inte värderar något alls. Värderingar är en åsiktsfråga, en smakfråga. Det behöver därför alltid finnas en OM-sats innan man ställer en sån fråga.

Exempel:
OM man tycker att mänskligheten bör överleva och OM man tycker att alla människor ska ha rätt till lika mycket resurser (bl a mat, värme, tak över huvudet) DÅ följer att vissa värderingar är rätt och andra fel. OM man däremot tycker att vita är viktigare än svarta, DÅ följer att man anser att denna värdering är den bästa.

Vette fan om jag förklarar det särskilt pedagogiskt, ni kan ställa frågor om något är oklart.


   
SvaraCitera

Nu till min subjektiva åsikt, nej jag personligen har en viss typ av etik och därmed anser jag inte att alla värderingar är bra för mänskligheten.


   
SvaraCitera

Hur kan en åsikt ens ha ett värde? Alla ska ha rätt att uttrycka sin åsikt är en fundamental självklarhet för mig men jag ser inget egenvärde i en åsikt. Exempelvis om jag gnäller på att skolmaten är "äcklig" har jag vädrat en åsikt men knappast skapat något av värde.

Har jag missat något?


   
SvaraCitera

Tror att man kan skildra vad TSs definition om ordet värde innebär.


   
SvaraCitera

är alla åsikter lika mycket värda?


   
SvaraCitera

Nachac: Objektivt är naturligtvis alla åsikter lika mycket värda, men det är en värdelös måttstock eftersom objektivt spelar ingenting någon roll. Ur ett rimligt moraliskt hänseende är åsikten att alla svarta ska utrotas betydligt mycket mindre värd än att alla ska rätt till mat. Ser man demokrati som ett värde i sig är antidemokratiska åsikter mindre värda än demokratiska. Nihilism kör ett samhälle i botten och det är viktigt att människor står upp mot destruktiva och människofientliga åsikter.

Sedan varierar ju kompetensen och insatsen också. En partisk okunnig persons som uttalar sig om ekonomi är ju värd nära inget.


   
SvaraCitera

Allas åsikter är lika värda.


   
SvaraCitera