Aviseringar
Rensa alla

är allt relativt?


Ämnesstartare

dags att starta en lite mer filosofisk tråd här omkring...
vad säger ni? väntar med mina argument en stund


   
Citera

Nej.


   
SvaraCitera

Ja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

utveckla gärna ^^ jag anser mig ha bevis för att allt inte är relativt, vad säger ni?


   
SvaraCitera

Fender_meddle94:

utveckla gärna ^^ jag anser mig ha bevis för att allt inte är relativt, vad säger ni?

Lägg fram dina "bevis".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

bara påståendet "allt är relativt" är absolut, alltså kan ett påstående vara absolut. Ljusets hastighet i vakuum är absolut, t.ex.


   
SvaraCitera

Nej!

Dåtiden är inte relativ... eller nåt


   
SvaraCitera

Jävla autister. Att allting är relativt är relativt.


   
SvaraCitera

alla relationer mellan ting är relativa, det ligger i ordet. ifall tingen i sig har vissa absoluta egenskaper är för människan ointressant, eftersom vi varken kan uppleva eller greppa dessa egenskaper oberoende av oss själva. vi är ju ett ting och alla relationer vi har med omgivningen är därmed subjektiva. de bestämmes utifrån våra egenskaper.


   
SvaraCitera

Jag är relativ.
Jag är allt.

/tråd


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sitter fortfarande med det senaste inlägget som argument. "allt är relativt" är ett absolut påstående, och eftersom att jag just sagt ett påstående som är absolut kan ju inte allt vara relativt?


   
SvaraCitera

öööh. var sådan då.


   
SvaraCitera

Nej, allt är inte relativt. Hur skulle man till exempel argumentera för att själva existensen är relativ? Relativt till vad, liksom?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Varför i helvete startar du en filosofisk tråd om du bara rapar upp samma argument?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iosib:

öööh. var sådan då.

men har du inget argument som pekar på att det jag säger är fel kan du ju inte klaga på att jag använder argumentet som ståndpunkt? anser du att jag har fel, förklara varför.

Lämna myrorna i fred:

Nej, allt är inte relativt. Hur skulle man till exempel argumentera för att själva existensen är relativ?

håller med dig egentligen, men hur man man faktiskt vara säker på att existensen existerar? Hur vet du att resten av världen inte bara är en illusion som din hjärna utarbetat åt dig, och om existensen är absolut, vad händer då när man dör? Försvinner det absoluta i existensen då?


   
SvaraCitera