Aviseringar
Rensa alla

Är årstidsbunden depression en skröna?


Lounge
Ämnesstartare

Nu under vintern sägs det att många blir deprimerade på grund av mörkret och kylan. Det kan handla om att man får depressiva symptom som att man blir trött och nedstämd eller att man utvecklar en faktisk depression.

9-Ways-to-Cope-With-Seasonal-Affective-D

Diagnosen årstidsbunden depression finns i DSM sedan år 1987. Efter en utbredd studie ifrågasätts nu om depression ens finns i säsongsvarianter. Studien visar att förekomsten av depression är likadan över olika breddgrader, årstider och exponering av solljus. Det är lika stor risk att man utvecklar en depression under sommaren som under vintern. Men trots att studien kommer med ett resultat behöver det ju inte betyda att det är någon absolut sanning.

Vad tror ni? Kan mörkret och kylan påverka huruvida man blir deprimerad eller ej?


   
Citera

Vid vilken breddgrad gjordes studien?


   
SvaraCitera
Lounge
Ämnesstartare

Ruttenfisk:
Vid vilken breddgrad gjordes studien?

"The data included geographic location, enabling the researchers to precisely define the participant's latitude and the quantity of sunlight at their given location for the specific time of year.
Controversially, when the data was analyzed, no seasonal variation was found."


   
SvaraCitera
Smilen

Nu är det slut på depression. 


   
SvaraCitera
Lounge
Ämnesstartare

Smilen:
Nu är det slut på depression. 

Du menar då att depression bara beror på väder och ljus?


   
SvaraCitera
Smilen

Lounge:

Du menar då att depression bara beror på väder och ljus?

I alla fall vinterdepressionen försvinner. 


   
SvaraCitera
Lounge
Ämnesstartare

Min erfarenhet av depression och årstider är att jag inte är mindre deprimerad på sommaren eller vintern. Komponenter som snarare styr i mitt fall är sysselsättning och rutiner som sovvanor. Mådde sämre i somras än nu ex.


   
SvaraCitera

Tkr vår i senhösten brukar vara jobbigast (som i depressioner och ångest), men kan väl ha att göra med att det är då det brukar vara mycket att göra, i kombination med att diverse saker kan inträffa.


   
SvaraCitera

Jag har aldrig trott att det var en diagnos, bara en nedstämdhet som sprider sig i och med kyla och framförallt brist på ljus vilken slår hårdare mot vissa än andra. Klinisk depression beror ju på helt andra saker.


   
SvaraCitera
time
 time

Jag påverkas väldigt mycket i alla fall. I och för sig har jag väl någon slags problematik i grunden men den verkar spöka mer under vinterhalvåret. 


   
SvaraCitera

Kvittar, deprimerad blir man oavsett, men man kan kanske bli lite latare när vinter tiden kommer.. ehhe


   
SvaraCitera

ja      


   
SvaraCitera
Lounge
Ämnesstartare

Blivande_japan:
Tkr vår i senhösten brukar vara jobbigast (som i depressioner och ångest), men kan väl ha att göra med att det är då det brukar vara mycket att göra, i kombination med att diverse saker kan inträffa.

Ja t.ex. skolstarter är ju ofta upplagda så att de startar och är krävande vid hösten för att sedan lättna/avslutas vid våren/sommar. Många tar semester på sommaren och så. Sådana komponenter kan ju vara faktorer som påverkar den psykiska hälsan och som går i linje med vädret. Kan lätt tolkas som att det är vädret som påverkar då.

InABox:
Jag har aldrig trott att det var en diagnos, bara en nedstämdhet som sprider sig i och med kyla och framförallt brist på ljus vilken slår hårdare mot vissa än andra. Klinisk depression beror ju på helt andra saker.

Jo det är en diagnos. Studien tyder ju på att ljuset och kylan inte skulle ha någon betydelse.

time:
Jag påverkas väldigt mycket i alla fall. I och för sig har jag väl någon slags problematik i grunden men den verkar spöka mer under vinterhalvåret. 

Jo, det är ju inte solklart att studien förmedlar sanningen. Att diagnosen kom in i DSM säger ju något.


   
SvaraCitera
Lounge
Ämnesstartare

Tycker det är intressant att många av de psykiatriska mottagningarna använder sig av ljusterapi men att det avvecklats mer och mer eftersom effekten av det saknar vetenskapligt belägg.


   
SvaraCitera

Lounge: Jo det är en diagnos. Studien tyder ju på att ljuset och kylan inte skulle ha någon betydelse.

Ja, jag läste artikeln, vilken ju ironiskt nog antyder att min okunnighet ledde mig rätt.


   
SvaraCitera