Aviseringar
Rensa alla

Är behörighetskraven till vissa program på högskola eller universitet för höga?


Ämnesstartare

Jag anser att grundläggande behörighet bör vara tillräckligt för en del av de programmen som idag även kräver Matte 2/b.

När använder psykologer denna matte under sitt arbete?

När krävs det att en biomedicinsk analytiker behärskar Matte 3/c under sitt arbete? Maskiner sköter uträkningarna, strular dessa ringer de tekniker med särskild behörighet.

Jag snackar givetvis inte om ALLA program nu, förstår självfallet att program som teknisk fysik, eller för att del alla ingenjörs-utbildningar, ekonomprogram o.s.v. kräver förkunskaper.


   
Citera
Ämnesstartare

Som BMA (biomedicinsk analytiker) så gör du mycket utan maskiner! bereder lösningar, ritar kurvor, arbetar med statistik och mycket mer! du måste kunna kontrollera dina resultat utan maskiner om det skulle behövas. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

har träffat flertalet läkarstuderande i olika stadier av utbildningen som insisterar på att fysiken är helt och hållet överflödig.


   
SvaraCitera

har träffat flertalet läkarstuderande som insisterar på att fysikbehörigheterna är fullständigt överflödiga och bara behövs på pappret.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden funkar!! 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Waterstar57:
Som BMA (biomedicinsk analytiker) så gör du mycket utan maskiner! bereder lösningar, ritar kurvor, arbetar med statistik och mycket mer! du måste kunna kontrollera dina resultat utan maskiner om det skulle behövas. 

Min morsa har varit biomedicinsk analytiker och självfallet arbetat med detta i 25 år, hon är sämre än mig på matte. Hon har aldrig behövt räkna på något vis om det man lär sig i matte c/3


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON: Min morsa har varit biomedicinsk analytiker och självfallet arbetat med detta i 25 år, hon är sämre än mig på matte. Hon har aldrig behövt räkna på något vis om det man lär sig i matte c/3

okej, men det kanske beror på vilken inriktning man arbetar inom BMA? Jag kommer inte ihåg exakt vad som ingår i matte C men det förekommer mycket matte under utbildningen (jag pluggar till BMA) dock skulle jag mer dra den matten till kemin, men i vilket fall är matte alltid matte; förutom att den kanske uttrycks med olika variabler. Sen kan väl utbildningen ha ändrats sen din mamma utexaminerades?


   
SvaraCitera
reben

nä inte direkt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Waterstar57: Sen kan väl utbildningen ha ändrats sen din mamma utexaminerades?

Ohja, självfallet. Men syftar på vad arbetet i sig kräver, ej utbildningen. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON: Ohja, självfallet. Men syftar på vad arbetet i sig kräver, ej utbildningen.

Ah, okej. Men jag tror nog det är viktigt att man läst en del matte för att jobba som BMA. Jag är inte heller jättebra på matte, men när jag väl får använda kunskaperna i labbet så faller det på plats, och man förstår bättre vikten av varför man läst det man gjort. Och eftersom att en felaktig diagnos kan få fruktansvärda konsekvenser; är det skönt att ha kunskapen, att kunna kontrollera själv om man tycker att det inte stämmer. Har själv blivit felbehandlad, dock inte inom detta område.  


   
SvaraCitera
Kudhos

Vissa program, ja. Andra inte.


   
SvaraCitera
b1son

det är sant att vissa kunskaper är onödiga - matte o fysik till läkarprogrammet är totalt meningslöst
samtidigt så har vi gratis högskoleutbildning o extremt låga krav i allmänhet så svarade nej


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

böghög:
det är sant att vissa kunskaper är onödiga - matte o fysik till läkarprogrammet är totalt meningslöst
samtidigt så har vi gratis högskoleutbildning o extremt låga krav i allmänhet så svarade nej

Hellre än högskola som kostar en slant än höga, idiotiska krav.


   
SvaraCitera
reben

S3ON:

Hellre än högskola som kostar en slant än höga, idiotiska krav.

Lol skojar du


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

reben:

Lol skojar du

Nä. Men ska jöh inte kosta hundratals tusen. Typ 50k kske.


   
SvaraCitera