Aviseringar
Rensa alla

Är dagens samhälle ett klassamhälle?


Ämnesstartare

Roll on:

Så det är inte kompetensen som är det viktiga?

absolut men hur kompetent man än är så vill väldigt många inte anställa personer som de inte känner. Särskilt om man ska se till den företagarkultur som Wallenberg, Stenbeck och co bedriver. Kompetens kan alltid förbättras personligheter, sällan. Har mycket svår att tro att ex Gates skulle låta en för honom relativt okänt köra microsoft hur mycket kompetens de personen än har.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Roll on:

Utveckla, nyfiken. [cute]

När friheten är implementerad kommer de båda antitetiska sjukligheterna - arbetarklassens fattigdom och okunskap respektive överklassens habegär och oförtjänta maktställning - att försvinna. Direkt konfrontation spelar bara de privilegierade i händerna, men ett avskaffande av allt överflödigt tvång kommer att återställa och säkra maktbalansen. Människan agerar rationellt (i vid bemärkelse) när hon inte slavar under godtyckliga tankekonstruktioner.

Hur ser du själv på problematiken i att genom tvång avhjälpa tvång?


   
SvaraCitera
JLm
 JLm

Brk g:

text

Vilket tvång ska avskaffas; hur? Vilket slags frihet ska införas; hur?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Roll on:

Varför får inte alla den chansen?

De kan väl skapa ett eget företag?

Om jag skapade ett företag som blev ett imperium skulle jag lita mer på att mina barn skulle ta över det än att någon annan skulle göra det. Så länge som de visar sig värdiga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

JLm:

Vilket tvång ska avskaffas; hur? Vilket slags frihet ska införas; hur?

Enligt mig bör lagstadgat tvång minimeras till en nivå där det bara existerar för att förhindra direkt socialt tvång, och individualistisk frihet införas.

En rödingajävel kanske skulle säga att marknadskrafternas tvång ska avskaffas eller åtminstone regleras kraftigt och kommunitaristisk frihet införas.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

.

Gröna Vesslan:

.

Med det resonemanget är ju diktatur helt okej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lite som att säga till någon som lever i en diktatur "skapa dig ett eget land då [shake]"


   
SvaraCitera
JLm
 JLm

Brk g:

Enligt mig bör lagstadgat tvång minimeras till en nivå där det bara existerar för att förhindra direkt socialt tvång, och individualistisk frihet införas.

Ingen skatt, sålunda?

Brk g:

En rödingajävel kanske skulle säga att marknadskrafternas tvång ska avskaffas eller åtminstone regleras kraftigt och kommunitaristisk frihet införas.

Civil frihet? Ska staten äga produktionsmedlen?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Roll on:

Med det resonemanget är ju diktatur helt okej.

och det "bättre" alternativet lyder?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

och det "bättre" alternativet lyder?

Gemensamt ägande av produktionsmedel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Roll on:

Gemensamt ägande av produktionsmedel.

Har inte det prövats och misslyckats tillräckligt många gånger?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

Har inte det prövats och misslyckats tillräckligt många gånger?

Om du syftar på någon av de s.k. "kommuniststaterna" som Sovjetunionen så var inte det gemensamt ägande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Roll on:

Med det resonemanget är ju diktatur helt okej.

Lite skillnad på ett land och ett företag... [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gröna Vesslan:

Lite skillnad på ett land och ett företag... [rolleyes]

Samma princip, ska ett fåtal (ägarna) bestämma över majoriteten (arbetarna)? Arbetet är en av de viktigaste delarna av våra liv, borde vara en sjävklarhet att även den sköts demokratiskt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Roll on:

Om du syftar på någon av de s.k. "kommuniststaterna" som Sovjetunionen så var inte det gemensamt ägande.

tyvärr inte. Men till den stora frågan varför tror du att människor skulle uppleva det som mer rättvist med ett sådant system


   
SvaraCitera