Aviseringar
Rensa alla

Är demokrati verkligen etiskt försvarbart?


Ämnesstartare

Hela tiden hör hur bra och fint demokrati är, att det är en männsklig rättighet och allt möjligt som PK-maffian hela tiden predikar om.

Men demokrati är ju faktiskt inget annat än majoritetens förtryck av minoriteten. Är det inte lika fel att förtrycka någon oavsett hur många det är som gör det? T.ex om vi här i Sverige hade en folkomröstning om vad vi skulle göra med alla pedofiler, om över 50 % röstade för att vi skulle fånga in dem och långsamt tortera dem till döds, skulle detta verkligen vara etiskt försvarbart då?

Bara för att majoriteten vill det så är det inte rätt att tortera en oskyldig, så ner med demokratin! [mad]


   
Citera
Ämnesstartare

"Dom enda lagarna som verkligen gäller är kosmos lagar" [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är ju mindre folk som blir besvikna om man har demokrati, eftersom det alltid är majoriteten som vinner.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej, men jag använder det som argument mot demokraterna själva.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

McLuver:

"Dom enda lagarna som verkligen gäller är kosmos lagar" [y]

Image


   
SvaraCitera
Åtta

Ditt exempel skulle inte vara genomförbart, då vi har vissa grundläggande rättigheter som (i teorin) inte ska kunna tas ifrån oss. En av dessa rättigheter är att ingen ska få ta vårt liv ifrån oss. Alltså spelar det ingen roll om 98% röstar för att fånga in och döda dessa människor, då det skulle bryta mot deras grundläggande rättigheter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Ditt exempel skulle inte vara genomförbart, då vi har vissa grundläggande rättigheter som (i teorin) inte ska kunna tas ifrån oss.

Demokratiskt att man inte får rösta om vissa rättigheter?


   
SvaraCitera
Åtta

The Weapons Dude:

Demokratiskt att man inte får rösta om vissa rättigheter?

Nej. Men jag har heller aldrig påstått att demokrati är så fantastiskt bra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Ditt exempel skulle inte vara genomförbart, då vi har vissa grundläggande rättigheter som (i teorin) inte ska kunna tas ifrån oss. En av dessa rättigheter är att ingen ska få ta vårt liv ifrån oss. Alltså spelar det ingen roll om 98% röstar för att fånga in och döda dessa människor, då det skulle bryta mot deras grundläggande rättigheter.

Mitt exempel handlar om demokrati. [confused] I en (fullständig) demokrati skulle det vara genomförbart. Att inte döda dem i en sådan situation vore odemokratiskt.

Och vad är det för rättigheter du talar om? Var kommer dom ifrån?


   
SvaraCitera
Åtta

svartarosen:

I en (fullständig) demokrati skulle det vara genomförbart.

Men vem vill ha en fullständig demokrati? Skulle tycka att det vore mycket bättre om vi kunde sluta försöka bestämma saker åt varandra.

svartarosen:

Och vad är det för rättigheter du talar om? Var kommer dom ifrån?

Human rights


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

"Demokrati är skit! Men det är det bästa alternativet."
- Tror det var Churchill som sade så.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Men vem vill ha en fullständig demokrati?

Du länkar ju själv till en artikel som säger att demokrati är en av våra "grundläggande rättigheter som ingen kan ta ifrån oss". [confused]

Åtta:

Human rights

Du vet mycket väl att det där inte är mer än tomma ord, miljontals människor saknar vissa av de rättigheter som räknas upp men inte ett skit görs för att ändra på det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

"Demokrati är skit! Men det är det bästa alternativet."
- Tror det var Churchill som sade så.

Ja det var det men han måste blivit tappad i golvet som liten eller nåt.


   
SvaraCitera
Åtta

svartarosen:

Du länkar ju själv till en artikel som säger att demokrati är en av våra "grundläggande rättigheter som ingen kan ta ifrån oss". [confused]

Ja. Därför att du undrade över vilka de rättigheter jag talade om var. Jag sade aldrig att jag höll med om alla de rättigheter vi blivit tilldelade.

svartarosen:

Du vet mycket väl att det där inte är mer än tomma ord, miljontals människor saknar vissa av de rättigheter som räknas upp

Om du läser min första post utan att blunda då du kommer till den delen som står inom paranteser så kanske du också förstår att jag är mer än väl medveten om detta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Ja. Därför att du undrade över vilka de rättigheter jag talade om var. Jag sade aldrig att jag höll med om alla de rättigheter vi blivit tilldelade.

Du sa att i teorin så kan pedofilmördarexemplet inte inträffa eftersom vi har vissa rättigheter, men en av dessa rättigheter är ju rätten till demokrati. Inser du inte själv paradoxen?

Åtta:

Om du läser min första post utan att blunda då du kommer till den delen som står inom paranteser så kanske du också förstår att jag är mer än väl medveten om detta.

Om du läser min förra post till dig utan att blunda då du kommer till delen om att du mycket väl vet det så kanske du också förstår att jag är väl medveten om att du är väl medveten om detta.


   
SvaraCitera