Aviseringar
Rensa alla

Är den här krönikan bra? Kan någon komma på en "knorr" jag kan ha i slutet av krönikan?


Ämnesstartare

Enligt mig så har vi för tidiga dagar, man går upp medan det fortfarande är mörkt och knäpptyst ute. Nuförtiden så trotsar vi naturens lagar genom att stiga upp före solen, innan elektriciteten så var det natt när det var mörkt och dag när det var ljust och det borde fortfarande gälla!
När jag ska gå till skolan och börjar åtta på morgonen så klarar jag inte av att gå upp, det är fysiskt omöjligt för mig. Hela min kropp skriker "NEJ!" och då somnar jag oftast om och kommer en lektion försent. Vems fel är det? Det är då inte mitt fel att skolledningen eller vilka det nu är har bestämt att lektionerna ska börja så otroligt tidigt.
När man börjar klockan åtta på morgonen tillexempel så jobbar man mycket sämre på lektionerna, man är okoncentrerad och dödstrött. Det enda jag tänker på när jag sitter på mina morgonlektioner är att lektionen ska ta slut så jag kan sova lite på rasten, jag får inte särskilt mycket jobb gjort. Jag vet många som till och med har hoppat av skolan pga. dessa tidiga dagar! Vad vill vi helst ha? Trötta omotiverade elever som hellre hoppar av skolan än att gå upp tidigt eller glada motiverade elever som får bättre studieresultat? Jag gissar på det sistnämnda.
Ny forskning visar att var tredje elev kommer i underläge enbart för att skolan startar så tidigt på morgonen, att man helt enkelt mår dåligt av att börja jobba tidigare än vad kroppen vill och det håller jag fullständigt med om. När man går upp för tidigt på morgonen så är det också många elever med dåligt morgonhumör vilket ger dem en dålig inställning till skolan vilket är ännu ett allvarligt problem som verkligen skadar vår skolgång! Vi vill gå ut med så bra betyg som möjligt men det är lite svårt att uppnå det när vi börjar vid dessa tider, det förstör för framtidens generation.


   
Citera

Dela in texten i kortare stycken, det är jobbigt att läsa hela.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Okej tack! Glömmer alltid bort stycken [censur]


   
SvaraCitera

hur gammal är du?
tyckte den var tråkig med mina mått mätt, mer en debattartikel än en krönika


   
SvaraCitera

Din text är väldigt pratig och innehåller många "onödiga" ord.


   
SvaraCitera

Du överanvänder "så" på vissa ställen i texten.
Håller med elverpigen om att det låter mer som en debattartikel än en krönika. Du kanske bör testa att beskriva händelseförloppet (dina tidiga morgnar) mer subjektivt. Nu låter det mer som att du tar sig själv som exempel. Du kanske kan berätta om en specifik morgonupplevelse och lägg in fler detaljer om vad du gör och tänker då.

tevepro:

Din text är väldigt pratig och innehåller många "onödiga" ord.

Konstruktivt. [surprised]


   
SvaraCitera

Det där är som sagt mer av en kort, inte så övertygande debattartikel.


   
SvaraCitera
time
 time

Tycker inte du vinner något på att använda dig av förkortningar i en text du ska lämna in. Skriv ut orden istället, och använd styckesindelning.

Som de andra redan sagt är detta inte riktigt en krönika. En krönika är som ett kåseri, en text som inte behöver vara bunden till formellt skriftspråk utan gärna har lite humor i sig, medan det du skrivit här är på en helt-ok-högstadiedebattnivå.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Okej tack för allas hjälp! Det är uppenbarligen mycket jag måste slipa på hehe är inte så van med att skriva krönikor.
Om ni vill/orkar så får ni gärna ge åsikter om ett argumenterande tal jag snart ska hålla!

Argumenterande tal – För abort
Tes: Gör abort lagligt i alla länder!

Inledning: Mänskliga rättigheter är en väldigt viktig grund i vårt samhälle, alla ska få bestämma över vad de själva vill göra med sitt liv. När en kvinna får en oönskad graviditet oavsett anledning så ska ju den rätten som är en sådan viktig grund fortfarande gälla. Men i många länder så gör den inte det, kvinnor får inte bestämma över sin egen kropp, det är någon annan som gör det åt dem. Det är någon annan som ska fastställa om den här kvinnan eller i många fall flickan är redo för att bli en mamma, det är någon annan som ska besluta om den tror att barnet kommer att få en bra uppväxt. Oftast så blir kvinnan tvingad att behålla barnet och frågan är då hur det här barnet kommer att må när den växer upp i en miljö när den var oönskad från början?

Flera av er läste nog den hemska artikeln i aftonbladet ”våldtagen elvaåring nekades abort” år 2008 där det skrevs om den elvaåriga flickan som blev våldtagen men som nekades en abort. Hon är rumänsk och hade blivit våldtagen av sin farbror och trots detta så nekades hon en abort och blir tvungen att som elvaåring, uppfostra ett barn. Som dessutom frambringats på det hemskaste sättet.

I Rumänien är det olagligt att göra abort efter den 14:e veckan om fostret inte är gravt missbildat eller om moderns liv är i fara. Men hur kommer elvaåringen som är gravid må när hon hela tiden kommer att veta att hennes barns pappa dessutom är hennes farbror som våldtog henne? Är en elvaåring redo att bli mamma? Det är tveksamt om det här barnet kommer att få den stabila och naturliga barndom som ett barn behöver och då menar jag både elvaåringen och fostret i hennes mage.

Många som är emot abort påstår att livet börjar vid befruktningen, att abort är besläktad med mord eftersom det är handlingen att ta människors liv. Att man mördar en liten flicka eller pojke som vill växa upp och uppleva världen, att det är själviskt att göra en abort.

Men sanningen är att nästan alla aborter sker i första trimestern, då ett foster inte kan leva oberoende av modern. Eftersom det är fäst med moderkakan och navelsträngen, är dess hälsa beroende av hennes hälsa. Den kan inte betraktas som ett liv eftersom den inte kan existera utanför hennes livmoder. Efter som att det är ett embryo eller foster så har den ingen vilja alls, eftersom den saknar förutsättningar. Och dessutom så är det lika själviskt att behålla barnet som att göra en abort eftersom att det är din vilja oavsett, det finns igen osjälviskt i att skaffa barn.


   
SvaraCitera