Aviseringar
Rensa alla

Är denna färg gul?


Ämnesstartare

images?q=tbn:ANd9GcTakt_oA2vRLBukKf4tC-j


   
Citera
Ämnesstartare

Jag är smart.


   
SvaraCitera

nej bildskärmar kan inte visa gult utan bara grön blå och röd 😛


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

df rqp:
Jag är smart.

jag älskar den här tråden
d e nog din roligaste brkis!!


   
SvaraCitera

Ja de e den...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

benämningen kan ju när som helst ändras men än så länge kallas det gult.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

JEN


   
SvaraCitera
mynona

Uppfattningsmässigt sett YA. 


   
SvaraCitera

LiberalWarrioe:
nej bildskärmar kan inte visa gult utan bara grön blå och röd 😛

....


   
SvaraCitera

jag skulle säga att det beror på betraktaren. tänk om det är så att jag uppfattar den på ett sätt som för dig uppfattas som grönt, men jag har lärt mig att det kallas gult. VAD HÄNDER DÅ, ÄR DEN GRÖN ELLER GUL???


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

....

det är en trick, bildskärmar har ett färgsystem som heter rgb och gör att få fram det gula visar bildskärmen både blått och grönt samtidigt. :PPppppP


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

LiberalWarrioe:
nej bildskärmar kan inte visa gult utan bara grön blå och röd 😛

Du har nog missat på nya skärmar har det tillkommit gul pixel. Som exempel, farsan har det på sin tv.Och, ja. Den är gul.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:
jag skulle säga att det beror på betraktaren. tänk om det är så att jag uppfattar den på ett sätt som för dig uppfattas som grönt, men jag har lärt mig att det kallas gult. VAD HÄNDER DÅ, ÄR DEN GRÖN ELLER GUL???

MIND BLOWN


   
SvaraCitera

LiberalWarrioe:

det är en trick, bildskärmar har ett färgsystem som heter rgb och gör att få fram det gula visar bildskärmen både blått och grönt samtidigt. :PPppppP

Alltså... Jag har läst diverse kurser som tagit upp det. Kan upplysa dig att med din logik så kan även ögonen bara se rgb, eftersom tapparna i våra ögon är känsliga för de våglängderna. 

Nu är det dock så att om man blandar dessa färger med olika intensitet så får man andra färger, vilket man utnyttjar i bildskärmar. Därmed har du fel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

LiberalWarrioe:

för att få fram det gula visar bildskärmen både blått och grönt samtidigt. :PPppppP

röd* och grön.


   
SvaraCitera