Aviseringar
Rensa alla

Är det bara jag?


Ämnesstartare

Vet inte om den här tråden kommer att ha något värde. Men vill skriva av mig lite [crazy] Är det bara jag, men verkar inte språket vara rätt "våldtaget" i dagens samhälle?[crazy]

Grammatiken, slang och allt annat är typ de man oftast hör vid skrift och tal ständigt. Det här är vanligt med både invandrare och svenskar. Håller ni inte med? Vad tror ni detta fenomen kan bero på?


   
Citera
Ämnesstartare

ingen orkar läsa


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

för lång text :/


   
SvaraCitera
time
 time

Anura:

Grammatiken

...är väl bra att vi har kvar samt hör och ser dagligen? Annars skulle ju språket förfalla än mer och är det inte det du klagar på?

Slang och låneord är språkets sätt att evolvera. Ett isolerat språk lever inte på samma sätt som ett språk som uppdateras hela tiden och skapar litterära möjligheter. Visst, vissa ord kan man ju störa sig på, men att banna slang och uttryck är bara fånigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vem bryr sig egentligen??


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

är egentligen men orkar inte bry mig om annat än att rätta.


   
SvaraCitera
mynona

Språk har alltid förändrats med låneord och slang, men numera ser man det tydligare eftersom utvecklingen tack vare nätet går så snabbt.

De flesta kan nog de rätta orden men använder avsiktligt slang


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja det är väll tyvärr så att den språkliga utvecklingen inte alltid går åt det håll som man personligen skulle föredra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

men ska man prata formell svenska?


   
SvaraCitera
time
 time

Anura:

men ska man prata formell svenska?

DU PRATAR PRECIS SOM DU VILL FATTAR DU VÄL


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

timeisrunningout:

DU PRATAR PRECIS SOM DU VILL FATTAR DU VÄL

ibland kan jag finna att vissa människor stör sig på det i mitt umgänge :/


   
SvaraCitera
time
 time

Anura:

ibland kan jag finna att vissa människor stör sig på det i mitt umgänge :/

Att du... pratar som du vill? I så fall är det ju inte ditt språk det är fel på utan din umgängeskrets. Umgås med människor du trivs med och sluta noja över att allt du gör är fel och hujedamig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

timeisrunningout:

Att du... pratar som du vill? I så fall är det ju inte ditt språk det är fel på utan din umgängeskrets. Umgås med människor du trivs med och sluta noja över att allt du gör är fel och hujedamig.

men dom säger ju att jag försöker spela "svensk".


   
SvaraCitera
time
 time

Anura:

men dom säger ju att jag försöker spela "svensk".

Jaha, well, och? Varför bryr du dig? Är det bra vänner annars? Är du inte nöjd med din umgängeskrets: byt umgängeskrets och sök dig till nya cirklar. Är du nöjd: behåll den.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

timeisrunningout:

Jaha, well, och? Varför bryr du dig? Är det bra vänner annars? Är du inte nöjd med din umgängeskrets: byt umgängeskrets och sök dig till nya cirklar. Är du nöjd: behåll den.

Det är bra vänner. men de känns ju jobbigt att höra sådant.


   
SvaraCitera