Aviseringar
Rensa alla

Är det fel att bli lite avundsjuk på kompisens framgång?


Ämnesstartare

Jag skrev med min kompis tidigare i dag och vi pratade om hur vi hade haft det på våra gymnasium för vi går inte på samma skola men vi gick i högstadiet tillsammans och vi bor inte så jättelångt ifrån varandra.

Hursomhelst, vi berättade för varandra hur bra det var och hur chill alla lektioner hade varit osv. osv. och så kom ju det där som är helt oundvikligt när man pratar med honom - tjejer. Han tyckte att de var helt underbara osv. osv. och det var samma sak här, eller underbara kan jag väl inte säga att de är men de ser väl bra ut, antar jag.

Han skrev då att en tjej i hans klass hade skrivit till honom, om det var på SnapChat eller FB eller var det nu var är oklart men det viktiga är att hon skrev till honom. Jag blev inte stolt, för det känns som fel ordval men jag gratulerade honom, inte för att han är dålig när det gäller tjejer, så vitt jag vet så har han haft flera flickvänner under åren och då blir man ju givetvis erfaren och sådär men jag ville ändå gratulera honom för han har ju inte haft någon sån typ av kontakt eller vad man ska säga, på sistone, senast var kanske i December förra året eller nåt sånt, saker har en tendens att gå i kras när det gäller honom, men allt måste ju ta slut nån gång, right?

Men jag kunde inte stoppa mig själv från att på något sätt känna en smula avund, jag tycker det är lite ologiskt med tanke på att han är rena tjejtjusaren jämfört med mig men jag kände mig både liksom glad för hans skull men ändå lite avundsjuk och det känns fel av mig att känna så men jag bara är sån.

Asså jag har ju aldrig varit i ett förhållande med en tjej så jag tycker ju att hela konceptet verkar nytt för mig, eller inte nytt men jag skulle ju helt klart känna mig grymt ovan om jag helt plötsligt var ihop med en tjej, men det är väl en vanesak också kan jag tänka mig.
 
Normalt sett så brukar jag inte vara avundsjuk på någon alls, men nu blev det så men det är inget stort eller så, det är bara lite lätt som jag känner det men det påverkar ju min vardag helt klart och jag har ju inte så höga tankar om mig själv och inte så bra självförtroende och det är ju ingen ursäkt alls för att jag ska känna såhär men jag känner så ändå.


   
Citera
Ämnesetiketter

Konstigt att du benämner detta som en framgång hos din vän. Att ha en partner behöver inte vara en framgång alls och du behöver inte känns någon press. 

Det kommer komma en tid då du också träffar en och får njuta av det goda i ett förhållande och stå ut med det onda. 

Det är inte en ovanlig känsla du upplever. 


   
SvaraCitera

Macktorsken:
Konstigt att du benämner detta som en framgång hos din vän.

Det är det ju. Man vill ha en partner, alltså är det en framgång om man har en partner.

Macktorsken
Det kommer komma en tid då du också träffar en

Hur vet du?

Man ska inte trösta folk genom att ljuga för dem, det är bara nedsättande.

Till trådskaparen: Avundsjuka är fullt naturligt och det är jättebra att du är medveten om dina känslor. 


   
SvaraCitera

Det är ju oundvikligt att bli avundsjuk på folk, hur bra man än tycker om dem. Man måste ju dock då jobba med sig själv och sitt liv för att det inte ska få förpesta relationen. 


   
SvaraCitera

Att ha tjej efter tjej och inte få ett ända förhållande att fungera skulle jag knappast kalla framgångsrikt... 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

adaq:
Att ha tjej efter tjej och inte få ett ända förhållande att fungera skulle jag knappast kalla framgångsrikt... 

Asså det har fungerat för honom men det har ju hållit i några månader varje gång så han är ju inte helt inkompetent. 


   
SvaraCitera

Lazarus:

Asså det har fungerat för honom men det har ju hållit i några månader varje gång så han är ju inte helt inkompetent. 

inkompetent lät som en bra beskrivning


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

adaq:

inkompetent lät som en bra beskrivning

Kanske men han är ju mer kompetent än jag, med råge. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Macktorsken:
Det kommer komma en tid då du också träffar en och får njuta av det goda i ett förhållande och stå ut med det onda. 

Alltså det är snällt av dig att skriva det men helt ärligt så kan ju ingen veta om det kommer att hända eller inte, jag har hört det där förut. Och sen så förstår jag inte vad för "ont" som finns i ett förhållande, men det finns säker massa grejer som jag inte kan om förhållanden, jag har ju knappast någon erfarenhet.


   
SvaraCitera

"Du kommer hitta den rätta förr eller senare" är delvis sant men går dock fortfarande att bli singel beronde på hur mycket intiativ man tar, och tyvärr lite på hur man ser ut.
De som räknas som "snygga" har oftast kortvariga relationer för tjejen/killen som datar han/hon gör det det bara för utseendet och fördelarna men tröttnar rätt så snabbt.

Om man vill data någon långvarigt så är det bäst att först hinna mogna lite och sedan hitta någon som man kanske tycker är lite snygg men främst att man t.ex tycker att hon/han är rolig eller spännande eller modig osv. beroende på vilken typ av tjej/kille man gillar.

Det som jag menar med "hur mycket intiativ man tar" är att man kan liksom inte bara lata sig hemma om man vill att något ska hända.

Sedan så finns det "olika slags typer av kärlek" men det orkar jag inte gå in på nu...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dåligpåusernames:
"Du kommer hitta den rätta förr eller senare" är delvis sant men går dock fortfarande att bli singel beronde på hur mycket intiativ man tar, och tyvärr lite på hur man ser ut.
De som räknas som "snygga" har oftast kortvariga relationer för tjejen/killen som datar han/hon gör det det bara för utseendet och fördelarna men tröttnar rätt så snabbt.

Om man vill data någon långvarigt så är det bäst att först hinna mogna lite och sedan hitta någon som man kanske tycker är lite snygg men främst att man t.ex tycker att hon/han är rolig eller spännande eller modig osv. beroende på vilken typ av tjej/kille man gillar.

Det som jag menar med "hur mycket intiativ man tar" är att man kan liksom inte bara lata sig hemma om man vill att något ska hända.

Sedan så finns det "olika slags typer av kärlek" men det orkar jag inte gå in på nu...

Ok, jag förstår inte hur "Du kommer hitta den rätta förr eller senare" kan vara delvis sant men jag förstår vad du menar, alltså för övrigt då.

Visst, det är väl en stor fördel att ha en snygg flickvän och så men det spelar ingen som helst roll om tjejen inte har något annat än utseende att erbjuda. Hon kan liksom inte ha en IQ på 10 och vara totalt ointressant för övrigt.

Jag vill träffa en tjej som är intressant, som gärna har egna fritidsintressen/hobby och som inte är helt pantad och den drygaste människan på jorden. Sen så får hon inte vara ful heller, alltså jag begär inte att hon ska se ut som en modell men man kan ju inte se ut som en häxa heller, precis. Hon får gärna ha lite humor också, gärna humor lik min 😉 och det gör inget om hon är blyg, det tycker jag bara är gulligt när tjejer är blyga. 

Sen så gör det inget om hon kör crossmoppe eller spelar gitarr osv osv, men de är helt klart kvalitéer som attraherar mig ännu mer.


   
SvaraCitera
färg

Nä, känslor kan aldrig vara "fel". Tycker avund kan vara delvis positivt, i och med att det ger motivation till förändring.


   
SvaraCitera