Aviseringar
Rensa alla

Är det fel av mig att vara emot alkohol?


Ämnesstartare

Jag har ärligt talat lite svårt med det. Min pappa och hans flickvän dricker sig alltid berusade, nästan varje dag när jag hälsar på. Jag vet inte hur jag ska hantera situationer, de blir konstiga, etc, etc.
Jag tycker helt enkelt det är jobbigt. På pappas sida är dessutom flera alkoholister, och jag har träffat dem när sitter som a-lagare utanför systemet. Jag tycker ärligt talat det är så jobbigt att jag aldrig skulle kunna tänka mig att bo en längre period hos min pappa, även om jag tycker han är hur trevlig som helst när han är nykter.

Generellt när jag är på festivaler har jag också svårt för människor som är stupfulla, när de kommer och ska krama en, när de får sina plötsliga vredesutbrott, etc.

Jag har dvs inte en positiv syn på alkohol alls. Hur ska jag göra för att ändra denna trend? Min tanke är att jag måste helt enkelt gå på festivaler, fester oftare och lära mig hantera det. Men det känns inte naturligt, att människor som vanligtvis hatar bögar springer omkring och kramar varandra "bara för att de är fulla." eller att de från att ha jättekul blir arga för minsta lilla.

Varför måste människor bedöva sig själv med dessa preparat, trots att det innebär skador både för dem själva och sin omgivning? Och varför blir folk så arga så fort man nämner NÅGOT negativt om alkohol alls. Varför tar de det som att man ANGRIPER DEM när man påstår att alkohol är skadligt, och att man därför inte vill dricka?


   
Citera
Ämnesstartare

Jag tycker inte det är något fel i att vara mot alkohol, är ju ganska hälsosamt egentligen. Bara man inte är ute efter att förbjuda andra från att dricka eller något. Men alkohol är definitivt något som borde kritiseras mer än vad det faktiskt gör, särskilt med tanke på hur knäppt det är att många mindre farliga droger är illegala.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Konsumtionshets:

Men alkohol är definitivt något som borde kritiseras mer än vad det faktiskt gör

Dock går det ju inte att kritisera alkohol längre. Professorer och forskare hyllar ju alkohol som lösning på diverse hjärtsjukdomar, vi har plötsligt fått reklam för alkohol på teve, utvecklingen har ju gått i raketfart och nu får vi stå ut med en kultur där man lyfter fram hasch som vägen till all ondska, och alkohol som frälsningen.

Det går ju inte heller att hävda sig som ung och nykter. Eftersom det är allas eviga samtalsämne har jag inget val än att sitta och skratta och prata om hur roligt det är när folk är fulla, för att de är helt oförmögna att konversera om annat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Varför tar de det som att man ANGRIPER DEM när man påstår att alkohol är skadligt, och att man därför inte vill dricka?

det är nog inte alkoholen i sig som du är emot..
om alla tänkte som du så skulle man ju förbjuda allt som går att missbruka..alkohol är inget fel så länge som det inte missbrukas..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Dock går det ju inte att kritisera alkohol längre.

Klart det gör, jag gör det ofta trots att jag själv dricker. :S

Kanske sättet du gör det på som folk tar illa upp av?

Anarkandi:

Det går ju inte heller att hävda sig som ung och nykter. Eftersom det är allas eviga samtalsämne har jag inget val än att sitta och skratta och prata om hur roligt det är när folk är fulla, för att de är helt oförmögna att konversera om annat.

Jaha, men kanske inte läge att kritisera folks drickande på en plats där du i förväg vet att folk kommer dricka? [crazy] Om du väljer att gå på en suparfest så får du ju tåla att folk super liksom. Går jag till ett disco eller nåt kan jag ju inte direkt kräva att folk inte ska dansa?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lilleman29:

missbruka..alkohol är inget fel så länge som det inte missbrukas..

Var går gränsen för missbruk? Alkohol är, även om den inte "missbrukas" idag ett upphov för skador på flera miljarder. Jag själv är inte för ett förbud av alkohol, jag är för att få en radikalt förändrad alkoholkultur där vi istället för att dricka "för att bli avslappnade" och "mindre svenska" inser att vi inte behöver alkohol för något sånt.

En annan fördom om nykterister är ju att vi är dödstråkiga, och det är ju möjligt att det finns nykterister som är dödstråkiga men det har ju INGET ALLS med det att göra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lilleman29:

det är nog inte alkoholen i sig som du är emot..

folk blir ju som de blir när de har alkoholen i sig så då är han väl emot alkoholen? [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Konsumtionshets:

Jaha, men kanske inte läge att kritisera folks drickande på en plats där du i förväg vet att folk kommer dricka?

Nä, jag pratar om i klassrummet/på rasterna. 😛


   
SvaraCitera

Det är inget fel alls i att vara emot alkohol.
Jag har också haft mindre angenämna erfarenheter av det, och har aldrig funnit det lockande eller vettigt för fem öre.
Så länge man inte försöker pracka på folk nykterism så är det inget att "skämmas för" eller hur man nu ska uttrycka det.

Om jag inte minns fel så har du skapat tråd om detta förut? Brukar folk kritisera dig för att du är nykterism?
Är lite nyfiken eftersom jag själv aldrig direkt råkat ut för att någon höjt på ögonbrynen, tjatat eller påpekat något om det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

ar går gränsen för missbruk? Alkohol är, även om den inte "missbrukas" idag ett upphov för skador på flera miljarder.

ge exempel på skador när det inte missbrukas..

Anarkandi:

En annan fördom om nykterister är ju att vi är dödstråkiga, och det är ju möjligt att det finns nykterister som är dödstråkiga men det har ju INGET ALLS med det att göra.

men ni är ju tråkiga...


   
SvaraCitera

lilleman29:

alkohol är inget fel så länge som det inte missbrukas..

Problemet med alkohol är ju att det är så väldigt många som har svårt för att hantera det. Alkohol är lömskt, och varesig man vill eller inte så blir man annorlunda av det för folk i sin omgivning.
Det är alldeles för lätt att missbruka alkohol, utan att någon reagerar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Nä, jag pratar om i klassrummet/på rasterna. 😛

Haha, okej. Knäppa kompisar du har som inte kan snacka om annat. :S


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag gillar inte alkohol. Alkoholpåverkade människor är läskiga och obehagliga och så smakar alkohol äckligt [sad]


   
SvaraCitera

För övrigt tror jag att folk som säger att nykterister är tråkiga är sådana som själva inte kan ha roligt eller vara roliga som nyktra. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lilleman29:

men ni är ju tråkiga...

>.<
Jag är en av de flummigaste, mest utåtriktade jag känner. Vågar driva med mig själv, och jag känner fler än jag som inte dricker som också vågar det. Saker blir inte roligare genom alkohol, utan genom att våga vara rolig och bryta mot normer.

lilleman29:

ge exempel på skador när det inte missbrukas..

Dödsfall, misshandel, våldtäkt, skadegörelse.


   
SvaraCitera