Aviseringar
Rensa alla

Är det här en rimlig text, eller?


Ämnesstartare

Jag litar inte på mig förmåga att bedöma någonting längre :S

I början av 90-talet blev Donald Boström, svensk journalist och författare, vittne till hur en ung palestinsk upprorsmakare sköts ned av israelisk militär och hur hans kropp sedan släpades iväg av samma soldater. Kroppen levererades till den dödes familj för att begravas först flera dagar senare, och var då uppskuren ”från buken upp till hakan”. Detta fick familjen att börja misstänka något förfärligt – att kroppen under sin bortavaro plundrats på nyttiga organ.
2009 fick Boström en artikel publicerad i Aftonbladet i vilken han berättade om detta. Han kopplade också ihop misstanken med bristen på donerade organ i Israel och den illegala organhandel som sker i landet och gav den därigenom större tyngd. I början av artikeln nämnde han också en Levy Izhak Rosenbaum från Brooklyn, vilken månaden innan artikeln publicerades blivit gripen för att ha sålt organ köpta från Israel i USA. Det uppenbart judiska namnet var i fetstil, och för vissa måste artikeln redan där ha framstått som antisemitiskt vinklad.
Den Israeliska regeringen fördömde artikeln och premiärminister Benjamin Netanyahu krävde en ursäkt från den svenska regeringen, som dock svarade med att grundlagen förhindrade att någon sådan gavs. Detta kunde inte israelerna acceptera, och finansminister Yuval Steinitz gick så långt som att hota med att ställa in ett möte med utrikesminister Carl Bildt om inte regeringen tog avstånd från det som han menar är en ”återgång till medeltida antisemitism”.
Det Steinitz här refererar till är de rykten som cirkulerat genom historien om hur judar använder blod i sina religiösa ceremonier och mördar för att komma åt det. Och visst kan här ses en parallel, men vad bevisar det? Fakta är att den judiska staten Israel har rest en mur för att stänga inne och kontrollera människorna i Gaza. Fakta är att Israel dödar människor.
Bilden av oskyldighet som funnits kring juden sedan förintelsen har helt enkelt fallit av, och att regeringen ändå ger sig själv rätt att kasta ifrån sig alla anklagelser på det här sättet genom att skylla på rasism är skandalöst. Att antisemitism förekommer bland araber i mellanöstern stämmer säkert, men är det konstigare och mer förkastligt än att indianerna hatade den vite mannen när han drev dem från deras land och dödade dem? Nej, och det är den vite mannens rasism som dödade människor, för det är makt som dödar, och har mycket förändrats sen dess? När ett tiotal israeler dödas fäller Israel bombar som dödar tusentals palestinier, och vilken logik kan ligga bakom detta annat än att en vit jude är värd hundra färgade palestinier? Fortfarande visar ens hudfärg vilken plats och vilket värde man har som människa.
Huruvida palestiniernas misstankar stämmer kan vi inte veta innan vidare undersökningar har gjorts, men enligt mig visar israelerna vilket plan de agerar på när de använder förintelsen som ett sätt att undkomma anklagelser, och mycket lägre än så är det kanske inte att stjäla organ från någon man redan dödat när bristen på organ faktiskt är ett problem.


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Rodja:

tt antisemitism förekommer bland araber i mellanöstern stämmer säkert, men är det konstigare och mer förkastligt än att indianerna hatade den vite mannen när han drev dem från deras land och dödade dem? Nej, och det är den vite mannens rasism som dödade människor, för det är makt som dödar, och har mycket förändrats sen dess?

OK, det där sög ju bara, men det får jag fixa imorgon för nu ssosooomnar jag snart


   
SvaraCitera

Du måste antingen indentera eller använda dig av blankrad när du styckeindelar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rodja:

parallel

Edit: inte miss.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hampie:

Du måste antingen indentera eller använda dig av blankrad när du styckeindelar.

hade gjort det i originaldokumentet, serru

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Ricochet:

Säkert ett oskyldigt misstag, men ändå.

det stavas så?

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 2 - - - - - - - - - - - - - - - - -

har inget rättstavningsprotokoll installerat.. det märks nog här och var

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 3 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Rodja:

När ett tiotal israeler dödas fäller Israel bombar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mäh


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rodja:

det stavas så?

Nej, jag blev lite osäker när du ifrågasatte mig, men:

http://www.synonymer.se/?query=parallell


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ricochet:

Nej, jag blev lite osäker när du ifrågasatte mig, men:

http://www.synonymer.se/?query=parallell

din mamma?

stavas parallel på engelska.. tror jag utsätts för lite för mycket engelska 🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

AHA!

http://sv.wiktionary.org/wiki/parallel

En parallel, att vara parallell med


   
SvaraCitera

Rodja:

En parallel, att vara parallell med

nej [crazy]

"parallell stavas alltid med två l"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hänskapt:

nej [crazy]

"parallell stavas alltid med två l"

om det är adjektivet vi talar om


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

eller vänta, det är det engelska ordet som wictionary tar upp

jävla hora då, men ja ja, vem behöver svenska ändå


   
SvaraCitera

Rodja:

om det är adjektivet vi talar om

man kan också dra en parallell och säga att alltid alltid stavas med två l lol


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera