Aviseringar
Rensa alla

Är det lagligt??


Ämnesstartare

Jag ska göra en ny design på min blogg och undrar hur man får använda bilder från Internet egentligen. Om det under en bild står:

Bilden får användas som skrivbordsunderlägg eller fotografi för privat bruk.
Antar jag att jag inte får använda den i min design? Eller kan jag mejla och fråga då?

Och om det står:

Om du vill använda bilderna i komersiella syften, kontakta oss via mejl.
Om du vill få filen med en dedikation från fotografen och tänker trycka den själv i okomerciella syften, kontakta oss via mejl.

Det står ju ganska tydligt, men de svarar inte på mitt mejl...

Så, vad får man egentligen göra? Säljer inte grejor på min blogg.


   
Citera

novemberbarn:

Eller kan jag mejla och fråga då?

Ja det kan vara en bra ide, då vet man.

novemberbarn:

Det står ju ganska tydligt, men de svarar inte på mitt mejl...

Ja då vill de kanske inte hjälpa dig och då kan du inte göra mycket åt det.

novemberbarn:

Så, vad får man egentligen göra? Säljer inte grejor på min blogg.

Tjänar du på nåt sätt nånting på din blogg? Har den reklam eller liknanade?


   
SvaraCitera

Du får inte använda andras bilder utan deras tillåtelse. Men om du beskär dom (använder en liten del) så får du.


   
SvaraCitera

Macktorsken:

Men om du beskär dom (använder en liten del) så får du.

hur många % måste man beskära? 1? 5? 50? Låter ju helt absurt att han skulle få använda en beskärd bild :S


   
SvaraCitera
Åtta

Macktorsken:

Men om du beskär dom (använder en liten del) så får du.

ankzor:

Låter ju helt absurt att han skulle få använda en beskärd bild :S

Det stämmer inte. Man får inte använda en bild bara för att man beskurit den.


   
SvaraCitera

Åtta:

Man får inte använda en bild bara för att man beskurit den.

Tack [y]


   
SvaraCitera

Åtta:

Det stämmer inte. Man får inte använda en bild bara för att man beskurit den.

Var inte så säker på den saken; du får fritt använda citat ur större verk, så rimligtvis får du även använda en väldigt liten del av en bild enligt samma villkor.


   
SvaraCitera
zIGGE

Gentlernen:

Var inte så säker på den saken; du får fritt använda citat ur större verk, så rimligtvis får du även använda en väldigt liten del av en bild enligt samma villkor.

Detta skulle vara intressant att veta. Får du information som styrker detta uppskattar jag om du kontaktar mig.


   
SvaraCitera
Åtta

Gentlernen:

du får fritt använda citat ur större verk, så rimligtvis får du även använda en väldigt liten del av en bild enligt samma villkor.

Hmm, visserligen. Men samtidigt så vet jag att det finns folk som hamnat i skiten för att ha skapat tumnaglar av bilder utan tillstånd att behandla och reproducera verket.

Fast egentligen spelar det ju ingen större roll. Det är ju bara att maila upphovsrättspersonen och fråga.


   
SvaraCitera

Åtta:

Det stämmer inte. Man får inte använda en bild bara för att man beskurit den.

Läste faktiskt en dom ganska nyligen. Var en snubbe som hade en webbshop och sålde diverse saker och använde någon annans produktbilder. Han firades med motivering att bilderna hade så pass låg upplösning mot originalet att dem med största sannolikhet inte skulle skada upphovsmannen.

Kan inte lagtexten dock.


   
SvaraCitera

zIGGE:

Detta skulle vara intressant att veta. Får du information som styrker detta uppskattar jag om du kontaktar mig.

Upphovsrättslagen 22§ säger:

22§:

Var och en får citera ur offentliggjorda verk i överensstämmelse med god sed och i den omfattning som motiveras av ändamålet. Lag (1993:1007).

Notera att textuella eller andra språkliga verk inte nämns specifikt. Huruvida det är tillåtet eller ej beror på hur "citat" ska tolkas.


   
SvaraCitera

Hur är det om man tar kort med digitalkameran på en bild på skärmen, och sedan lägger in bilden man själv tagit? Så vitt jag vet så får man ta kort på saker ute i allmänheten och lägga ut på sin hemsida, så länge inte någon person kommer med på bilden.
Samma sak som när folk tar bilder på sin resa och kanske får med någon affisch eller reklamskylt. Så har svårt att se detta som förbjudet.


   
SvaraCitera

sylar:

Hur är det om man tar kort med digitalkameran på en bild på skärmen, och sedan lägger in bilden man själv tagit? Så vitt jag vet så får man ta kort på saker ute i allmänheten och lägga ut på sin hemsida, så länge inte någon person kommer med på bilden.

Du har en länk till lagtexten i inlägget ovanför; den situation du beskriver nämns specifikt i den.


   
SvaraCitera

novemberbarn:

Jag ska göra en ny design på min blogg

Vad heter din blogg? Får man läsa?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kindergartner:

Vad heter din blogg? Får man läsa?

Nja, vill vara anonym ^^


   
SvaraCitera