Aviseringar
Rensa alla

Är det mindre viktigt med korrekt svenska utan stavfel, syftningsfel och konstiga särskrivningar när man bloggar, twittrar, skriver e-post eller använder Facebook än när man skriver sådant som ska tryckas?


reben

Carolineelisabeth95: korrekt text kan aldrig bli fel på samma sätt som inkorrekt, informell text kan. 

jo man kan framstå som astråkig  ? 


   
SvaraCitera

Carolineelisabeth95: Det är viktigt att man försöker skriva korrekt så ofta som möjligt så att man har vanan inne liksom

Du missade en punkt.Tumme ned


   
SvaraCitera

Gråter

Redfik: svenska arbete


   
SvaraCitera

så länge man gör sig förstådd tycker jag inte att det spelar någon roll. 


   
SvaraCitera
Redfik
Ämnesstartare

Blivande_japan:
Gråter

Yes även solen har sina fläckar 😛


   
SvaraCitera

reben:

jo man kan framståastråkig  ? 

Aa, hellre tråkig på ett forum än pinsam i en vetenskapstidskrift.

aristoteles:

Du missade en punkt.Tumme ned

Jag sa inte att jag skriver korrekt hela tiden. 🙂


   
SvaraCitera

Jag förstår inte varför det är nästan samma fråga men olika åldrar? MINDRE eller LIKA???

Det är väl lika viktigt med perfekt svenska i alla former av forum... internet som böcker. Trots att vi har en form av talspråk o en form av skriftspråk. Även om alla inkl jag själv kan stava fel osv vilket jag naturligtvis beklagar av hela mitt hjärta.  Rodnar


   
SvaraCitera
Redfik
Ämnesstartare

stortrollet: Jag förstår inte varför det är nästan samma fråga men olika åldrar? MINDRE eller LIKA???

Svara MINDRE om du inte tycker det är lika viktigt med rättstavning, särskrivning osv i texter som du eller andra skriver på internet och då speciellt i sociala medier som facebook, twitter osv. 
Svara LIKA om du tycker det är lika viktigt med rättstavning, särskrivning osv i texter som du eller andra skriver på internet och då speciellt i sociala medier som facebook, twitter osv, jämfört med texter som du eller andra skriver i tryckt text, alltså text som skrivs ut på ett fysiskt papper.


   
SvaraCitera

Redfik:

Svara MINDRE om du inte tycker det är lika viktigt med rättstavning, särskrivning osv i texter som du eller andra skriver på internet och då speciellt i sociala medier som facebook, twitter osv. 
Svara LIKA om du tycker det är lika viktigt med rättstavning, särskrivning osv i texter som du eller andra skriver på internet och då speciellt i sociala medier som facebook, twitter osv, jämfört med texter som du eller andra skriver i tryckt text, alltså text som skrivs ut på ett fysiskt papper.

Ok...

korrekt svenska utan stavfel - lika viktigt i samtliga fall
syftningsfel och konstiga särskrivningar när man bloggar - lika viktigt i samtliga fall
twittrar - ganska viktigt
skriver e-post (till kompis) - inte så viktigt men det måste ju vara läsbart
Facebook - ganska viktigt
sådant som ska tryckas - SUPERVIKTIGT

Summa summarum - sådant som ska sparas till eftervärlden är naturligtvis viktigare än om det gäller ett mail till en kompis eller KK.


   
SvaraCitera

Redfik:

Yes även solen har sina fläckar 😛

du är ingen sol.


   
SvaraCitera
reben

Carolineelisabeth95:

Aa, hellre tråkig på ett forum än pinsam i en vetenskapstidskrift.

så länge man blir förstådd?/
tur e finns folk som korrekturläser dårå ;)))


   
SvaraCitera
reben

tkr d e så avslappnande att komma hem o stava som 1 cp efter att ha varit helt ordentlig 1 hel arbetsdag


   
SvaraCitera

Redfik: JA det är MINDRE viktigt (


   
SvaraCitera

Först vill jag fråga VAD F*N betyder åldern!!!

Sen självklart är det viktigare i press tex extra extra sverige ska bomba på svenska ambassaden när det egentligen ska vara sverige ska "bjuda" på svenska ambassaden.  


   
SvaraCitera

reben:

så länge man blir förstådd?/
tur e finns folk som korrekturläser dårå ;)))

Fast korrekturläsarna korrigerar ju bara stavfel och så, de struntar i menadsbyggningen så länge det inte är ett väldigt uppenbart fel. Syftninggfel kan de inte korrigera hur som helst, man kan ju inte vara helt säker på att det faktiskt är ett syftningsfel.


   
SvaraCitera