Aviseringar
Rensa alla

är det möjligt att min kompis är gravid?


Ämnesstartare

min kompis mens slutade dagen innan hon hade sex med sin pojkvän. hon tar p-piller och dom använde kondom men hon hade glömt att ta p-pillan på morgen klockan elva som hon i vanliga fall gör. när dom hade sex så sprack kondomen och han kom i henne (tror hon) och när hon kom hem på kvällen klockan 10 så tog hon tabletten direkt (samma dag) och på morgonen dagen efter också. nu har det gått 11 dagar, och det finns ingen förändrning på henne och hon har inte fått någon symptom t.e.x. att brösten har växt, det har blivit brunare runt bröstvårtorna, fötterna har svullnat, magen är lite större eller något. men jag undrar om det kanske tar längre tid än 11 dagar innan symptomen börjar komma? eller om hon är det? jag behöver svar så snabbt som möjligt, för hon är jätterädd och kan inte och vågar inte berätta för sin mamma. hon har berättat det för mig & hennes kille har pratat med några vuxna och dom säger att hon inte behöver oroa sig men jag vill vara helt säker för hennes eget bästa. tack i förväg, anna :))


   
Citera
Ämnesstartare

Tar verkligen längre tid tills magen börjar växa m.m. Enda säkra sättet att veta är genom gaviditetstest, dock tvivlar jag på att hon är gravid.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

okej, tack för ditt svar. men tror du att hon måste gå och kolla sig, eller är det lugnt? vad skulle du gjort om du var henne och i hennes siatuon, & vad tror du?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

onlyrobins:

okej, tack för ditt svar. men tror du att hon måste gå och kolla sig, eller är det lugnt? vad skulle du gjort om du var henne och i hennes siatuon, & vad tror du?

Jag skulle tagit ett graviditetstest för säkerhets skull, går att köpa på närmsta apotek.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

okej tack, men hur lång tid tar det innan brösten och sånt börjar växa ungefär? och tror du det är någon chans att hon är det när det var precis efter mensen? det sägs ju att om man ska bli gravid så måste det vara 2 veckor efter mensen.


   
SvaraCitera

onlyrobins:

min kompis mens slutade dagen innan hon hade sex med sin pojkvän.

du har inte ens fått ägglossning då, vilket gör det i princip omöjligt att bli gravid. du har ägglossning ca 14 dagar innan mensen börjar, dvs ca 14 dagar efter mensen också.

onlyrobins:

när hon kom hem på kvällen klockan 10 så tog hon tabletten direkt (samma dag)

det gör inget om du glömmer ta det bara du tar det inom 12 timmar som hon verkar ha gjort

[y][y][y][y]


   
SvaraCitera

onlyrobins:

det sägs ju att om man ska bli gravid så måste det vara 2 veckor efter mensen.

Jag tror inte att hon ska gå omkring och oroa sej. Det är möjligt att hon är gravid, men jag tror risken är liten. Dels för att det va dagen efter mens och dels för att det inte är så lätt att bli med barn.
Om hon inte får mens borde hon köpa ett gravtest men det är ingen panik.

Tror att det är väldigt många som oroar sej för att de är med barn hela tiden. Själv gör jag det. Sexet jag oroar mej för var 18 dagar sedan o 4 dagar efter mens, jag tror inte att jag har symptom.. men jag oroar mej SOM FAN.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

oh, tack så mycket för dina svar :)) så det är omöjligt att hon är med barn, tror du? men en fråga till, är det inte mer än 12 timmar sen hon tog tabletten eftersom hon tog den 11 på morgonen dagen innan, eller räknas det från klockan 11 den dagen då hon hade sex? [smile]


   
SvaraCitera

onlyrobins:

min kompis mens

Är din kompis dig själv?

Det är lugnt, gå till Vårdcentralen eller Ungdomsmottagningen och ta graviditetstest.

Chansen att bli gravid är väldigt liten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aw tack. jag har sagt det till henne också, att hon inte ska gå omrking och oroa sig. men hon säger att hon kommer oroa sig tills om 2 veckor när hon ska få sin mens. men du ms_A tror inte det kommer hända något iheller eller? jag tror inte iheller att det är någon chans att du är med barn för du hade 4 dagar efter mensen [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

haha nej macktorsken, det är faktiskt min allra bästa kompis som jag hjälper haha :))


   
SvaraCitera

onlyrobins:

aha nej macktorsken, det är faktiskt min allra bästa kompis som jag hjälper haha :))

Haha okej. [smile]

Så hon hade "oskyddat" sex en gång bara?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

haha [smile] hon hade inte oskyddat sex, utan kondomen sprack så ja man kan kalla det oskyddat.


   
SvaraCitera

onlyrobins:

jag tror inte iheller att det är någon chans att du är med barn för du hade 4 dagar efter mensen

Jag tror absolut inte att din polare är gravid!

Får jag fråga en annan sak. Jag o min kille va i turkiet när det hände. O jag tog ett dagen efter piller. Samma sort som jag tagit någon gång hemma. Men i sverige är det en-pack i turkiet var det 2 pack. Vi kunde inte läsa på förpackningen, men jag tog först ett piller, sedan ångrade jag mej 4 timmar senare o tog ett till för att det kändes som att de delat upp dosen i 2 piller. Det är drf som jag oroar mej som fan [cry]. Känner mej som en bebis, men e jag med barn aaa då fan avlider jag.

Kommer ägglossningen 14 dagar efter mensen e slut eller 14 dagar efter den börjar?


   
SvaraCitera

onlyrobins:

så det är omöjligt att hon är med barn, tror du?

tänker inte lova något, men risken är minimal

onlyrobins:

är det inte mer än 12 timmar sen hon tog tabletten eftersom hon tog den 11 på morgonen dagen innan, eller räknas det från klockan 11 den dagen då hon hade sex? [smile]

12 timmar sedan du tog senaste pillret, då är du lika skyddad som om du tagit pillret i tid 🙂


   
SvaraCitera