Aviseringar
Rensa alla

Är det någon som vet nån psykiskt sjuk person? Eller vet nått om sånt?


Ämnesstartare

Hej. Jag undrar om nu om någon känner någon eller vet något om pskykiskt sjuka människor? Hur är dom? Hur tänker dom? Min mamma är det och jag mår otroligt dåligt över det. Hon är 2 olika personer och hon ser människor i "andra dimesioner" och står och skriker och skäller på dom. Och hon kan kalla en saker som hora och slyna utan anledning. Hon har inga vänner eller kontakter för hon vill inte ha kontakt med människor. Hon är inte som andra mammor.. Hon har vägrat kontaktat psyket i flera år för att hon själv tror att hon är frisk, hon vägrar inse att hon är sjuk och behöver hjälp. Vad ska jag göra?


   
Citera
Ämnesstartare

min mamma är också det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ennie:
min mamma är också det

Hur beteer sig hon? Hur är hon osv? Snälla, berätta. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hannaahannaa:

Hur beteer sig hon? Hur är hon osv? Snälla, berätta. 

orkar inte det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Min mamma är psykiskt sjuk och bor på behandlingshem/gatan sedan många år tillbaka.


   
SvaraCitera

Hannaahannaa: Hur är dom? Hur tänker dom?

Beror ju helt på. Det finns hur många olika psykiska sjukdomar som helst.
Jag har social fobi tex. Inget man blir galen av, men det är svårt att ta kontakt med folk osv.

Din mamma låter schizofren enligt din förklaring och jag är ingen expert eller så, men jag tror de e rätt vanligt att sånna människor inte själva vet hur knasiga de faktiskt är.

Nu vet jag inte hur gammal du e och så, men jag tycker du ska prata med en kurator till exempel om du går i skolan. Dom är till för att lyssna på dig och dom brukar kunna komma med bra idéer och tips. Dessutom kan dom hjälpa dig vidare med att ta kontakt med nån myndighet eller så om det är så pass illa att din mamma inte kan ta hand om dig på grund av sin sjukdom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Run Riot: Jag har social fobi tex

På vilket sätt är detta en sjukdom?


   
SvaraCitera

Schism: På vilket sätt är detta en sjukdom?

På vilket sätt är det inte det? Man får behandling och vissa äter till och med medicin för det.
Vi kan kalla det psykisk störning just nu om du blir gladare av det...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hur gammal är du? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Run Riot: På vilket sätt är det inte det?

Jag föredrar att kalla det för en socialt ofördelaktig psykosomatisk inställning (/betingning). Tycker du att spindelfobi är en sjukdom? Rädsla för trånga utrymmen? Det kan föreligga neuropsykologiska avvikelser, ja, men det är långt från självklart i alla fall. För den delen ser jag ingen behållning i att beteckna mig psykiskt sjuk när det lika gärna kan röra sig om faktorer som är mer bundna till simpel psykologi än biologi.

Att man tar medicin mot något innebär inte nödvändigtvis att det är en sjukdom - SSRI är för övrigt nästan genomgående placebo.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hannaahannaa: hon ser människor i "andra dimesioner" och står och skriker och skäller på dom.

Well, så länge det inte finns någon vetenskap som motbevisar parallella universum tänker inte jag påstå att din mamma är sjuk..  


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hannaahannaa: Hon har vägrat kontaktat psyket i flera år för att hon själv tror att hon är frisk

Tänk om hon är frisk och vi andra sjuka.. sry, just sayin. Rodnar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Schism:

 SSRI är för övrigt nästan genomgående placebo.

Det tar bort delar av empatin så vet inte om jag håller med om det, förespråkar det inte men.

Känner väl en del som har diverse åkommor som kommer och går, min mamma fick en depression när jag var liten men lyckligtvis är hon väldigt stark så märkte inte så mycket av det. Min mormor hade större problem men vet inte vad, tror ingen vet det. Hon blev frisk när hon var döende.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

min mamma har depression, gad, och såna här ångestgrejjor  hon fick lite behandling så d blev bättre med tiden, annars känner jag ingen nääääääää

 

 


   
SvaraCitera

Schism: SSRI är för övrigt nästan genomgående placebo.

KAN FÖRKLARA VARFÖR JAG INTE FUNKADE PÅ DET

MEN INTE VARFÖR JAG FORTFARANDE HAR BIVERKNINGAR, JAG KANSKE HAR DOM BIVERKNINGARNA NATURLIGT


   
SvaraCitera