Aviseringar
Rensa alla

Är det någon som vet nån psykiskt sjuk person? Eller vet nått om sånt?


men för övrigt: ja jag känner människor med psykisk ohälsa, min mamma hade när jag var mindre, blev frisk för ett par år sedan. min kompis mamma är sjukt manodepressiv och pendlar mellan kärlek och hat mot sitt barn och jag förstår inte hur hon (min kompis) inte går sönder mer än hon gör av det. 


   
SvaraCitera

min mamma är bipolär, så typ.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Järn: Det tar bort delar av empatin så vet inte om jag håller med om det, förespråkar det inte men.

Kan leta upp källan sen, men mycket tyder på att antidepressiva inte är en mer effektiv behandlingsform än placebo vid milda och egentliga depressioner samt social fobi. Det hjälper å andra sidan 30 % bättre mot svåra depressioner.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Schism: placebo

så länge det "fungerar" är ju placebo ändå bra 
jag äter srni och har ätit srri förr


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

FruLiten: så länge det "fungerar" är ju placebo ändå bra
jag äter srni och har ätit srri förr

förnekar inte att det kan vara bra ändå

träning, redig kost, fördjupad självinsikt osv. fungerar mycket bättre för mig så jag skippar medicinen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Schism: förnekar inte att det kan vara bra ändå

träning, bra kost, fördjupad självinsikt osv. fungerar mycket bättre för mig så jag skippar medicinen

mm, önskar att jag kunnat sluta med min srni-medicin men får sådana sjuka bieffekter vid nedtrappning så känner mig typ.. tvångsmedicinerad 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

FruLiten: men får sådana sjuka bieffekter vid nedtrappning så känner mig typ.. tvångsmedicinerad

konstigt att det är så olika. jag har slutat cold turkey med tre antidepp (cipralex, zoloft och venlafaxin) utan att drabbas av en enda konkret biverkning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Schism:

Kan leta upp källan sen, men mycket tyder på att antidepressiva inte är en mer effektiv behandlingsform än placebo vid milda och egentliga depressioner samt social fobi. Det hjälper å andra sidan 30 % bättre mot svåra depressioner.

Jo precis samma som jag hört, att svåra är det det funkar mot och att det ofta är dåligt på milda. Tror någon i uppsala gjorde doktorsavhandling på det nyligen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Schism: konstigt att det är så olika. jag har slutat cold turkey med tre antidepp (cipralex, zoloft och venlafaxin) utan att drabbas av en enda konkret biverkning.

Där ser man! Vet annan umare som hade jävligt att sluta på sertralin, vilket jag kunde sluta tvärt av på. Lika så med mirtazapin. Försökt sluta med venlafaxin flera gånger och misslyckats (både trappa ner och avsluta helt). Blir yr, illamående, rastlös, spyr, får problem med synen, svårt att röra mig, sömnproblem och grym ångest och oro. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Min morfar är bipolär, tror jag.


   
SvaraCitera

Känner flera med psykisk ohälsa konstigt nog, känns som dem flockas till min kännedom, ungefär.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är skillnad på ångest, fobier osv och psykotiska sjukdomar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

På min arbetsplats, ett bygge för inte alls så länge sedan.
Där fanns det en rivare som var schizofren. Jag sätter inte min fot på det bygget en gång till.


   
SvaraCitera
Exner

Alla på UM.


   
SvaraCitera