Forumet - är det normalt för 4-5åringar att vilja göra illa sig själva?

är det normalt för 4-5åringar att vilja göra illa sig själva?

783 0 41

Spana också in:

fukän åmåel:

lyssnar inte ibland

Barn som medvetet ville skada sig själva skulle i lägre grad överleva till vuxen ålder och på så vis inte ha möjligheten att fortplanta sig, de anlagen dör alltså mer eller mindre ut trots att liknande mutationer kan/kommer att ske, det är dock inte normalt.

Det är väl klart att det inte är normalt. [mad]
isola:

Det är inte "normalt" eller bra för någon. Vet du en sådant barn så hoppas jag att du snarast berättar för barnets föräldrar/dagispersonal.

jag var tt sådant barn

kindergartner:

Förklara varför du undrar.

Aimlessly:

varför undrar du?

jag ville medvetet göra mig själv illa när jag var liten, kom på först för nån vecka sen att det kanske inte var så normalt
fukän åmåel:

jag ville medvetet göra mig själv illa när jag var liten, kom på först för nån vecka sen att det kanske inte var så normalt

vet inte. Om man upplevt ett stort trauma skulle nog kunna trigga igång ett sådant beteende. Jag tror inte en sådan sak skiljer sig så mycket mellan vuxna och 5-åringar, däremot från individ till individ.
MissAnox:

vet inte. Om man upplevt ett stort trauma skulle nog kunna trigga igång ett sådant beteende. Jag tror inte en sådan sak skiljer sig så mycket mellan vuxna och 5-åringar, däremot från individ till individ.

det är konstigt, för jag kommer inte ihåg något stort trauma. känns dock väldigt ofta som om jag gömmer något för mig själv, förtränger lr nåt
Någonting står inte rätt till i varje fall.. om jag hade ett barn och märkte att det skadade sig själv medvetet så skulle jag uppsöka kurator, psykolog, vårdcentral och alla möjliga ställen för att få hjälp.

Om du skadar dig själv medvetet så tycker jag att du bör göra det också. Uppsök närmsta ungdomsmottagning, BUP, vårdcentral, sjukhus eller ring vilken hjälptelefon som helst!
Hjärtlös:

Någonting står inte rätt till i varje fall.. om jag hade ett barn och märkte att det skadade sig själv medvetet så skulle jag uppsöka kurator, psykolog, vårdcentral och alla möjliga ställen för att få hjälp.

mina föräldrar brydde sig inte

Hjärtlös:

Om du skadar dig själv medvetet så tycker jag att du bör göra det också. Uppsök närmsta ungdomsmottagning, BUP, vårdcentral, sjukhus eller ring vilken hjälptelefon som helst!

men att jag skadar mig själv är inget farligt, det är bara hur jag hanterar saker