Aviseringar
Rensa alla

är det normalt för 4-5åringar att vilja göra illa sig själva?


Ämnesstartare

MissAnox:

vet inte. Om man upplevt ett stort trauma skulle nog kunna trigga igång ett sådant beteende. Jag tror inte en sådan sak skiljer sig så mycket mellan vuxna och 5-åringar, däremot från individ till individ.

det är konstigt, för jag kommer inte ihåg något stort trauma. känns dock väldigt ofta som om jag gömmer något för mig själv, förtränger lr nåt


   
SvaraCitera

Någonting står inte rätt till i varje fall.. om jag hade ett barn och märkte att det skadade sig själv medvetet så skulle jag uppsöka kurator, psykolog, vårdcentral och alla möjliga ställen för att få hjälp.

Om du skadar dig själv medvetet så tycker jag att du bör göra det också. Uppsök närmsta ungdomsmottagning, BUP, vårdcentral, sjukhus eller ring vilken hjälptelefon som helst!


   
SvaraCitera

beror väl på orsakerna osv, om det får jättemycket uppmärksamhet och ompyssling varje gång kanske det inte är så konstigt. om det lider av seriösa självdestruktiva tankar pga självhat osv är det nog mindre normalt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hjärtlös:

Någonting står inte rätt till i varje fall.. om jag hade ett barn och märkte att det skadade sig själv medvetet så skulle jag uppsöka kurator, psykolog, vårdcentral och alla möjliga ställen för att få hjälp.

mina föräldrar brydde sig inte

Hjärtlös:

Om du skadar dig själv medvetet så tycker jag att du bör göra det också. Uppsök närmsta ungdomsmottagning, BUP, vårdcentral, sjukhus eller ring vilken hjälptelefon som helst!

men att jag skadar mig själv är inget farligt, det är bara hur jag hanterar saker


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendos BFF:

beror väl på orsakerna osv, om det får jättemycket uppmärksamhet och ompyssling varje gång kanske det inte är så konstigt.

fick ingen uppmärksamhet eller ompyssling


   
SvaraCitera

fukän åmåel:

men att jag skadar mig själv är inget farligt, det är bara hur jag hanterar saker

skadar du dig fortfarande?


   
SvaraCitera

fukän åmåel:

mina föräldrar brydde sig inte

Usch fy vad hemskt..

fukän åmåel:

men att jag skadar mig själv är inget farligt, det är bara hur jag hanterar saker

Sådär låter det vad det än handlar om. Knarkare pratar om sitt knark på detta vis, alkoholister om sin alkohol, rökare om sina cigaretter, anorektiker och andra ätstörda pratar likadant om mat. Nej, det är inte bra alls. Det är självdestruktivt och det skadar dig fysiskt, i längden kommer du må mycket sämre om du inte gör något åt det redan nu. Snälla, det är inte normalt och det är inte meningen att du ska hantera dina problem genom att skada dig själv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendos BFF:

skadar du dig fortfarande?

ja


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hjärtlös:

Sådär låter det vad det än handlar om. Knarkare pratar om sitt knark på detta vis, alkoholister om sin alkohol, rökare om sina cigaretter, anorektiker och andra ätstörda pratar likadant om mat. Nej, det är inte bra alls.Det är självdestruktivt och det skadar dig fysiskt, i längden kommer du må mycket sämre om du inte gör något åt det redan nu. Snälla, det är inte normalt och det är inte meningen att du ska hantera dina problem genom att skada dig själv.

men jag har ganska nyligen tagit mig igenom ätstörningar, om jag inte får kontrollera mitt ätande så måste jag kontrollera något annat(nte spytt på två månader *host* stolt *host*). Och så måste jag få ut mina känslor på något vis. det kanske inte är så normalt eller hälsosamt men det är mer hälsosamt än anorexia
och även ifall jag ville sluta så skulle det inte gå, har pågått i så många år


   
SvaraCitera

fukän åmåel:

men jag har ganska nyligen tagit mig igenom ätstörningar, om jag inte får kontrollera mitt ätande så måste jag kontrollera något annat(nte spytt på två månader *host* stolt *host*).

Det är starkt gjort av dig att ha kommit ur de tvångstankarna.

fukän åmåel:

Och så måste jag få ut mina känslor på något vis. det kanske inte är så normalt eller hälsosamt men det är mer hälsosamt än anorexia
och även ifall jag ville sluta så skulle det inte gå, har pågått i så många år

Inget av de alternativen är hälsosamt. Du behöver hjälp av någon som vet vad som ska göras för att åtgärda dina problem. I den skola du går i måste det finnas en kurator, gå dit och prata. Försök att berätta om att du måste ha kontroll över något. Om inte kuratorn kan hjälpa dig så bokar du tid hos BUP. Jag hoppas verkligen att du inser hur farligt det är att ha sådana tankar, det är inte alls nyttigt. Du behöver hjälp, så gör det för din egen skull för din hälsa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hjärtlös:

I den skola du går i måste det finnas en kurator, gå dit och prata. Försök att berätta om att du måste ha kontroll över något. Om inte kuratorn kan hjälpa dig så bokar du tid hos BUP.

FAN TA PSYKOLOGER DOM HAR BARA FÖRSTÖRT

Hjärtlös:

Jag hoppas verkligen att du inser hur farligt det är att ha sådana tankar, det är inte alls nyttigt.

det är inte nyttigt, men inte farligt heller, jag skär mig inte längre på låret eller handleden(där det kommer mest blod). bara på handen, inte farligt att skära i t.ex. handflatan! även om man skär djupt så är det inte farligt


   
SvaraCitera

fukän åmåel:

FAN TA PSYKOLOGER DOM HAR BARA FÖRSTÖRT

Vad har de förstört?

fukän åmåel:

det är inte nyttigt, men inte farligt heller, jag skär mig inte längre på låret eller handleden(där det kommer mest blod). bara på handen, inte farligt att skära i t.ex. handflatan! även om man skär djupt så är det inte farligt

Det är inte direkt nyttigt för kroppen att hela tiden skada sig. Finns det ingenting annat du kan göra för att må bra, något du gillar som du kan koncentrera dig på?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hjärtlös:

Vad har de förstört?

dom har inte hjälpt på NÅGOT vis bara gjort saker värre, berättat personliga sakr till mina föräldrar, när ja berätta att min pappa slagit mig så sa hon bara: "det kanske var ditt fel?" JÄVLA KÄRRINGHELVETE ASFJKVDSCFVEW

Hjärtlös:

Det är inte direkt nyttigt för kroppen att hela tiden skada sig. Finns det ingenting annat du kan göra för att må bra, något du gillar som du kan koncentrera dig på?

nej, har inga intressen


   
SvaraCitera

fukän åmåel:

dom har inte hjälpt på NÅGOT vis bara gjort saker värre, berättat personliga sakr till mina föräldrar, när ja berätta att min pappa slagit mig så sa hon bara: "det kanske var ditt fel?" JÄVLA KÄRRINGHELVETE ASFJKVDSCFVEW

Byt psykolog och hoppas att hon/han är bättre. De har tystnadsplikt men om det är något väldigt allvarligt som rör familjen så måste de tala om det. En psykolog ska absolut inte säga sådär.. det är aldrig ett barns fel att det blir slaget av sin förälder. Att slå barn är olagligt så även om det vore ditt fel så skulle det ju ändå klassas som misshandel.

fukän åmåel:

nej, har inga intressen

Vad tråkigt. Du borde nog skaffa en hobby eller så för att tänka på andra saker, det kan hjälpa lite.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hjärtlös:

Byt psykolog och hoppas att hon/han är bättre. De har tystnadsplikt men om det är något väldigt allvarligt som rör familjen så måste de tala om det.

redan bytt en gång till, dom sa typ att jag inte fick byta igen... fucking bup.

Hjärtlös:

Vad tråkigt. Du borde nog skaffa en hobby eller så för att tänka på andra saker, det kan hjälpa lite.

brukade dansa och träna, men det gick ju åt helvete


   
SvaraCitera