Aviseringar
Rensa alla

Är det oartigt att fråga vilket politiskt parti någon röstar på?


Ämnesstartare

Biologen:

vilket parti kommer du rösta på i nästa val?

Jag har inte bestämt mig än! Ska se över all skolpolitik ordentligt innan jag  röstar.


   
SvaraCitera

Biologen: borde man inte få välja att inte berätta?

vad kommer du själv rösta på?

Jo! Men jag blir förbannad på folk som röstar utan att kunna berätta varför.
Själv tänker jag rösta blankt (för att visa mitt missnöje) Skål !


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sicilianmind: Ingen, för alla suger getballe

alla partier ? okej.

Fingerprints: Jag har inte bestämt mig än! Ska se över all skolpolitik ordentligt innan jag röstar.

är det det som avgör? och vilket håll lutar det åt? Söt

Nachac: Tycker det är oartigt att fråga apropå inget då det kan te sig som att vederbörande vill sätta dit en.

är du oroad för att bli ditsatt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Biologen: hur bör man fråga? när bör man fråga (i vilken kontext är det okej)?

i enlighet med situationen. om man vet att samtalspartnerns bror blev mördad till följd av politisk förföljelse, kanske det inte är jättebra att gå in på ämnet.
en kontext där det är ok, tänker jag mig är en sådan där ingen tar skada av frågan. om man t.ex vet att politik är ett känsligt ämne (som exemplet ovan) bör man förmodligen låta det vara. nu kommer de flesta du träffar förmodligen inte vara flyktingar av den typen, men common sense och avkänning av situation och person, är nog bra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dumbfounded: Jo! Men jag blir förbannad på folk som röstar utan att kunna berätta varför.

de kanske vet precis varför och kan formulera/motivera väldigt bra. de kanske bara inte vill!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Biologen: är du oroad för att bli ditsatt?

Nee, jag bryr mig inte så mycket, även om jag inte är överdrivet stolt över vad jag röstade på senast, men tänker mest teoretiskt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Biologen: är det det som avgör? och vilket håll lutar det åt?

Just nu är jag pinsamt oinsatt, men jag är åt vänster.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det är oartigt att rösta på ett politiskt parti


   
SvaraCitera

Biologen:

de kanske vet precis varför och kan formulera/motivera väldigt bra. de kanske bara inte vill!

Då borde dom inte få rösta! Gråter


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac: men tänker mest teoretiskt.

aa, okej!

Fingerprints: Just nu är jag pinsamt oinsatt, men jag är åt vänster.

hejar du inte på björklund? Förvånad

ennie: det är oartigt att rösta på ett politiskt parti

varför?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Biologen: nej, det är inte oartigt att fråg

Men det är inget man behöver pressa folk på ett oartigt vis kring å det kan som det påpekas i tråden vara känsligt att säga vad man röstar eller inte röstar på. 

Personligen skulle jag inte ta illa vid mig men beroende på social kontext kanske ha lite svårt att svara begripligt kring hur jag resonerar. Men jag vill å andra sidan egentligen inte rösta heller det är bara Åkesson och hans band av inte så smygande rasistiska blekingebor i dressmankostymer som fuckar upp mina ambitioner.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dumbfounded: Då borde dom inte få rösta! Gråter

varför inte? du vet att människor blir förföljda och ibland misshandlade och mördade pga politiskt tillhörighet? borde man då inte få välja för vem man berättar sådant?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Biologen: varför

skojade.


   
SvaraCitera

Biologen:

varför inte? du vet att människor blir förföljda och ibland misshandlade och mördade pga politiskt tillhörighet? borde man då inte få välja för vem man berättar sådant?

Inte i Sverige. Vi har yttrandefrihet, och därför ska den användas. Annars glöms den bort.Vill man inte berätta finns det ingen större anledning till att rösta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dumbfounded:

Inte i Sverige. Vi har yttrandefrihet, och därför ska den användas. Annars glöms den bort.Vill man inte berätta finns det ingen större anledning till att rösta.

...och meningen med att berätta är exakt vad? Korkat resonemang. 


   
SvaraCitera