Aviseringar
Rensa alla

Är det ok att se sin partner som sin närmaste vän


mynona

Jaaaaaa, men rent språkligt är det mer korrekt och praktiskt att göra en distinktion, annars blir det en definitionsdiskussion mellan vänskapsrelation/förhållande varje gång man använder utrycken. De komponenter som finns i en vänskapsrelation kan också ingå i ett förhållande


   
SvaraCitera

Mjoja men jag tänker att man då kanske hänger upp för mkt på en enda människa? Även om man ju inte blir tillsammans med någon man inte tycker om jättemycket och skulle ha blivit bra vän med om man inte tänt på varandra.


   
SvaraCitera

elverpigen:

Varför

Tänker som så att om ens partner är ens bästa/närmaste vän så blir de andra bara ens vänner. Jag värdesätter mina närmaste vänner väldigt mycket och skulle tycka det blir fel att bara kalla dem vänner, för min del handlar det inte då om en lika djup relation. Tycker att den djupa relationen man har till sin partner redan finns i benämningen partner/pojk- eller flickvän.

Nu när jag skriver det såhär så låter det nästan endast som en semantikfråga med tycker den är viktig ändå. Om man säger att ens bästa vän är ens partner så finns det en risk att man inte värdesätter den relationen man har till sina andra närmaste vänner, vilket jag inte tror är bra. Vet inte om du kan få någonting vettigt ur det här. Galen


   
SvaraCitera

ja. speciellt om det är ett sådant bra förhållande som skulle avslutas genom ett beslut men då man fortsätter att umgås som bästa vänner.


   
SvaraCitera

jag tycker att det är konstigt om man INTE har sin partner som närmsta vän. 


   
SvaraCitera

Naturligtvis.

Samt: Lulz.


   
SvaraCitera
penja

Min partner är min närmsta vän! Den är han och en av mina andra kompisar som är mina bästa bästisar! Jag älskar dom. 


   
SvaraCitera
time
 time

Ja, klart det är okej. Man kommer ju otroligt nära varandra i ett positivt förhållande. Så länge det inte är possessivt med en attityd om att någon av parterna inte får ha andra nära vänner är det bra och najs! 


   
SvaraCitera

Ja, men det tycker jag nog att är helt okej.


   
SvaraCitera

självklart inte 

förfärligt

katastrof 


   
SvaraCitera