Aviseringar
Rensa alla

Är det okej att skratta och inte bry sig?


Ämnesstartare

Spelar du dum för att passa in ibland? Belönar du dumhet för att inte framstå som tråkig?

Det är lättare att välja humordörren än allvarsdörren. Att skratta och ha roligt framför att bry sig eller faktiskt försöka förstå något eller känna medlidande. Det här är väl det mest konfliktladdade man kan komma in på - för de som drabbas eller som försöker att bry sig kan faktiskt känna sig hånade när man kritiserar eller skämtar om dem.

Jag tänker på debatten mellan vegeterianer och veganer och köttätare, att som vegeterian eller vegan bli hånad, att som miljöaktivist bli hånad, att bli hånad för att man är vänster, att bli hånad för vad man tror på oavsett vad det är.

Vad syftar man till att uppnå med att håna oliktänkande, finns det något större syfte att hämta från det?


   
Citera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Ja, alltid. (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Nej, aldrig. (Du röstade på detta alternativ)

Då det är jag som vanligtvis hånar folks åsikter är det väldigt jobbigt när de skrattar och ej bryr sig, jag är ju super duper cereal.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Ja, alltid. (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag brukar skratta fast jag inte förstår [blush]

Fast ja, ibland skrattar jag inte alls för att jag inte förstår, det är ganska jobbigt att vara så¨trög ibland :c


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Nej, inte så länge någon tar illa upp. (Du röstade på detta alternativ)

Anarkandi:

att som vegeterian eller vegan bli hånad, att som miljöaktivist bli hånad, att bli hånad för att man är vänster, att bli hånad för vad man tror på oavsett vad det är.

Man ska inte ta åt sig. De gör så för att de är 1. Idioter. 2. Inte kan mycket om ämnet, smälter alltså in med 1. Och 3, för att de tillhör 'andra sidan', den dumma sidan. mohahah.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Nej, inte så länge någon tar illa upp. (Du röstade på detta alternativ)

nej det tycker jag faktiskt inte, tycker det är onödigt att förlöjliga andras åsikter för att stärka sina egna osv.

jag kan nog råka göra det ibland dock men får bättra mig. man kan ha olika åsikter och acceptera det utan att någon av parterna ska känna sig dum


   
SvaraCitera
Åtta

Anarkandi:

Ja, alltid. (Du röstade på detta alternativ)

Man ska inte behöva vakta sin tunga bara för att någon kan tänkas bli lite ledsen i ögat. Kan man inte ta ett skämt är man en tönt. Skämta gärna tillbaka om hur jag är en blodtörstig köttätare som dödar små kaniner till frukost.


   
SvaraCitera

Minoriteter blir hånade oftast vad jag märkt.

Blir rätt ofta hånad för att jag är höger (dock skämtsamt), eftersom de flesta jag känner är

1. inte så insatta politiskt
2. vänster

bryr mig dock inte särskilt


   
SvaraCitera

Anarkandi:

Nej, aldrig. (Du röstade på detta alternativ)

Förstod inte andra nej-alternativet.
Jag brukar hålla mig tyst i skolan, för att inte provocera mer än nödvändigt. Men i övrigt älskar jag argumentationer. Bara så dumt när människorna man har dem med (i skolan, ex.) är så otroligt korkade.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Man ska inte behöva vakta sin tunga bara för att någon kan tänkas bli lite ledsen i ögat.

står man för något, vad det än är får man ju acceptera att man har motståndare men man behöver inte vara överdrivet elak och håna varandra. visst kan man skämta och komma med gliringar så länge det är på en nivå som inte sårar.

sen om man är överdrivet känslig är det ju en annan sak.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Resultat. (Du röstade på detta alternativ)

[zzz]

Anarkandi:

Ja, alltid.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Ja, ibland.(Du röstade på detta alternativ.)

Jag kan skämta och ha humor, men när jag är allvarlig tycker jag att människor ska vara allvarliga själva och inte sitta och håna mig för det. Man är oerhört blåst ifall man inte kan försöka sätta sig in i andras situation, men det är oerhört viktigt att ha någon distans till det man tror på också, för att inte bli knäckt.

daisy:

Man ska inte ta åt sig. De gör så för att de är 1. Idioter. 2. Inte kan mycket om ämnet, smälter alltså in med 1. Och 3, för att de tillhör 'andra sidan', den dumma sidan. mohahah.

Ja, men varför kan människor inte sätta sig in i andras sidor ibland också?

Åtta:

Man ska inte behöva vakta sin tunga bara för att någon kan tänkas bli lite ledsen i ögat. Kan man inte ta ett skämt är man en tönt. Skämta gärna tillbaka om hur jag är en blodtörstig köttätare som dödar små kaniner till frukost.

Problemet brukar väl mest landa i när samma personer är helt oförmögna att hantera en seriös situation och på alla sätt flyr till humordörren. Kanske är det lika viktigt att kunna skämta som att vara allvarlig och försöka förstå vad andra säger?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Nej, inte så länge någon tar illa upp. (Du röstade på detta alternativ)

Jag är alltid försiktig med det jag säger irl, vill ej såra någon, då kan inte somna i flera dagar [n]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Ja, alltid. (Du röstade på detta alternativ)

[zzz]


   
SvaraCitera