Aviseringar
Rensa alla

Är det omöjligt att få jobb nu?


Ämnesstartare

Hej! Innan har jag varit inställd på att plugga vidare efter gymnasiet men nu känner jag mer mer sugen på att jobba, orkar inte plugga mer. Vill ha jobb i antingen Stockholm eller Göteborg för orkar inte med homofobiska småstäder längre. Kan tänka mig att ta vilket jobb som helst nästan som ger okej lön! Hur svårt är det tror ni? Nu med lågkonjunktur och allt, har körkort men ingen yrkesfördredande linje i bagaget, och ingen erfarenhet (mer än vad gäller sex dårå, *erfaren* ni vet, blink blink ;)) (fast är egentligen oskuld också[blush])


   
Citera
Ämnesstartare

tyvärr du får inte ens bli städare!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja man kan få jobb.


   
SvaraCitera

Det är svårt att få jobb i konjunkturkänsliga branscher, vilket framför allt är industri och byggbranschen.

Om du söker jobb på något kommunalt jobb, skola, vaktmästare, osv., så är det mycket större chans att du får jobb där än att du får ett jobb inom industrin.

Om man går över på handel, så handlar det helt enkelt om vad för sorts utbud butiken har. Elektronikbutiker, kläder och liknande går inte så bra, medan oftast matbutiker inte är lika känsliga(man behöver alltid mat).

Dock kan det vara så att dem är osäkra på framtiden och inte vill anställa någon.

Mitt tips: Sök jobb i olika butiker, och om du inte får där gå till kommunen och säg att du tar vilket jobb som helst. (= du får tömma papperskorgarna på skräp).

Alternativt att du fortsätter studera i alla fall.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fast fan vad tråkigt det verkar att jobba. [sad] Orkar nog inte det heller är jag rädd...[cry]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

batleth:

Kan tänka mig att ta vilket jobb som helst nästan som ger okej lön! Hur svårt är det tror ni?

Jag vet inte så mycket om andra arbeten, men jag planerar att bli en fattig konstnär. Lönen är usel vare sig det är låg- eller högkonjuktur. Huvudsaken är att man arbetar med något man tycker om. [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Malachi:

Huvudsaken är att man arbetar med något man tycker om. [y]

Men jag vet intevad jag tycker om, om jag nu ens tycker om något. [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

batleth:

Men jag vet intevad jag tycker om, om jag nu ens tycker om något.

Det är inte många som vet det nu för tiden. Skolorna anpassar sina läroplaner utefter vad som är attraktivt på arbetsmarknaden. Man får inte längre frågan i skolan vad man själv vill bli när man blir stor.

Avskyr samhället. [n]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Okej, kom på en sak jag vet jag gillar; gym. Hur gör man för att få jobb på gym? [blush] Måste man inte ha någon utbildning för det? ; /


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Malachi:

Avskyr samhället. [n]

Kom på en sak nu! [y]


   
SvaraCitera

du kan bli säljare. dom söker alltid jobb. och är du bra på det kan du få riktigt bra i lön också. Min pojkvän håller på att anställa folk nu.
Det är bara att kika på arbetsförmedlingen!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag skulle nog tipsa om en kortare utbildning inom industrin, alternativt nån slags praktisk påbyggnadsutbildning. Läs till CAD-tekniker i två år eller nåt så får du säkert jobb sen när industrin har slickat färdigt såren om ett par år eller så.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

verapera:

du kan bli säljare. dom söker alltid jobb. och är du bra på det kan du få riktigt bra i lön också. Min pojkvän håller på att anställa folk nu.
Det är bara att kika på arbetsförmedlingen!

Det låter verklingen inte som något för mig. Är nog jättedålig på att sälja saker tyvärr. [sad][n]

Ökänd:

Jag skulle nog tipsa om en kortare utbildning inom industrin, alternativt nån slags praktisk påbyggnadsutbildning.

Var kan man hitta info om sånna då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

batleth:

Var kan man hitta info om sånna då?

Gå in på studera.nu, regga dig och kolla vad som finns på de olika högskolorna och universiteten i första hand.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera