Aviseringar
Rensa alla

Är det rätt att inte få några pengar?


Dåligt av din morsa om ni har kommit överens om att du ska få 500 kronor i månadspeng. Men försök skaffa ett jobb.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Frågan är vad jag ska göra[sad]
Jobbade förr på svensk direkt reklam men efter ett år (hade då tjänat ihop totalt 4500:- ) så slutade jag eftersom det är så dåligt betalt.

Men det blir att försöka hitta något jobb....[tired]


   
SvaraCitera

crille93:

Men det blir att försöka hitta något jobb....[tired]

Lycka till med det när du är 16 år. Det är svårt nog för de med komplett gymnasieutbildning att få jobb.


   
SvaraCitera

Ställ din mamma mot väggen då. Konfrontera hennes dåliga val av köp och påminn henne om att hon LOVAT att du ska få 500 i månaden. Antingen det eller att du får studiebidraget som du har rätt till.

Jag vet inte hur det ser ut hos er men när jag fyllde 16 hamnade studiebidraget automatiskt på mitt konto, innan dess förde mamma över mitt barnbidrag.

Ska du nånsin lära dig att handskas med pengar så måste du först få pengar att handskas med.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ööörkarn: Jag gjorde det idag. Hon har alltid kört med att min pappa kan betala istället (de är skiljda). Men idag så hade jag tänkt igenom allt och kunde förklara varför min pappa inte ska behöva betala pengar till mig.
Och det verkar som att det fungerade den här gången. Får se om det blir något...


   
SvaraCitera

crille93:

Men idag så hade jag tänkt igenom allt och kunde förklara varför min pappa inte ska behöva betala pengar till mig.
Och det verkar som att det fungerade den här gången.

Lycka till! [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om du kan, be henne att göra så att det automatiskt överförs 500kr till ett konto som är ditt varje månad precis när studiebidraget kommit in. Ifall ni kom överens om att du ska få 500 i månaden borde hon inte ha något att invända mot detta och om du inte har ett konto så är det något du ändå kommer behöva.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

crille93:

Men jag har ju inga pengar!
Är jag självisk eller har jag rätt att få lite pengar iallafall?

Jag är 16år och går i gymnasiet.

Det kallar jag bortskämd. vill du ha pengar o roa dej med. så skaffa de via jobb eller liknande. studiebidraget ligger väl runt 1000 kr.
men som sagt en överenskommelse är en överenskommelse.


   
SvaraCitera

Gå till socialen då? Om det nu är så att du inte ens har råd med kläder.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Unleash:

Det kallar jag bortskämd. vill du ha pengar o roa dej med. så skaffa de via jobb eller liknande. studiebidraget ligger väl runt 1000 kr.

Varför tycker du att jag är bortskämd? Har du verkligen läst allt som har skrivits i tråden?
Jag får 0:- i månaden, inget studiebidrag, ingenting!
Och jag får inte pengar när jag vill eller nåt sånt! Jag får inga pengar överhuvudtaget helt enkelt.
Är jag fortfarande bortskämd?


   
SvaraCitera

crille93:

Jag är 16år och går i gymnasiet.

Skaffa ett jobb, du kan inte kräva att någon som betalt din mat och husrum hela ditt liv dessutom ska kasta åt dig pengar.


   
SvaraCitera

aristoteles:

Skaffa ett jobb, du kan inte kräva att någon som betalt din mat och husrum hela ditt liv dessutom ska kasta åt dig pengar.

Men, vadå? Om hon skaffade barn får hon väl se till att kunna ta hand om det?

Jag tycker att det är självklart att man ska ha lite pengar från sina föräldrar iaf. Och till er som säger "skaffa ett jobb"; ni anar inte hur svårt det är...


   
SvaraCitera

Håkanbråkan:

Men, vadå? Om hon skaffade barn får hon väl se till att kunna ta hand om det?

Det är inte så att ungen lider, den lär ha mat och tak över huvet. Det är skillnad på att ta hand om sina barn och att göra dom bortklemad.

Och nej, som barn kan det vara svårt att få ett heltidsjobb, men då får man väl göra nåt annat då. Samla pant, hjälpa gamlingar att tvätta fönster, eller gud vet vad.


   
SvaraCitera

crille93:

Jag får inte ens mitt studiebidrag.....

tror dom pengarna går till utfodring av dig samt husrum, tror även de går till kläder om du BEHÖVER. Klart som fan din mamam inte lägger pengar på dyra onödiga kläder om hon inte måste.


   
SvaraCitera
Zsasz

crille93:

Varför tycker du att jag är bortskämd? Har du verkligen läst allt som har skrivits i tråden?Jag får 0:- i månaden, inget studiebidrag, ingenting!Och jag får inte pengar när jag vill eller nåt sånt! Jag får inga pengar överhuvudtaget helt enkelt.Är jag fortfarande bortskämd?

Ja.

Det är inte meningen att man ska få pengar "när man vill", har du kläder på dig?, Har du mat och äta?

Själv när man var liten fick man kläder som kusiner/polare/morsans polares barn vuxit ur, ville man ha något speciellt fick man önska sig det i jul-klapp eller födelsedags present, men max 200kr, ville man ha något dyrare så fick flera personer gå ihop och handla det, kommer ihåg vid ett tillfälle jag ville ha en mobiltelefon, den kostade 800kr, 4 personer gick ihop för att köpa den, men då var det också den ända saken jag fick den födelsedagen.. (Samma sak med i stort sätt allt man får behöver pengar till, som t.ex. bio), åt pasta varje dag, och ändå var det alltid några dagar i månaden där kylskåpet/skafferiet stod tomt, hade man tur fick man en tjuga till nått gott på helgen...

Fick aldrig något studiebidrag, fick aldrig någon månads eller veckopeng när jag var 16, och har aldrig fått..

Så ja, du är bortskämd, iaf enligt mig, men å andra sidan, jag tycker folk som tjänar mer än 20000kr i månaden är rika också..


   
SvaraCitera