Aviseringar
Rensa alla

Är det rätt att ta bort skolfotograferingen?


Ämnesstartare

I Luleå har skolorna beslutat att sluta med skolfotograferingen. Anledningen är att det tar för mycket tid från undervisningen och att de vill hålla en avgiftsfri skola, skriver SVT Norrbotten.

– Varför vi gör det beror på att vi vill ha fokus på det vi ska hålla på med. Vilket är lärande och studier för eleverna. Själva fotograferingen tar runt 45 minuter så det blir mycket lektionstid som försvinner, säger Kristina Eklund, gymnasierektor på Hackspetten i Luleå.

Elevrådet på gymnasieskolan Hackspetten står dock inte på skolans sida. De tycker att det handlar om att behålla en tradition.


   
Citera
Ämnesstartare

Nej, tycker att det är tråkigt att de tar bort det. Tar ju inte särskilt lång tid att ta den bilden så det stör ju knappast undervisningen. Och om man inte vill vara med så behöver man ju inte det. Var en i min klass som inte ville vara med i år och det respekterade alla utan problem Tumme upp


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gamla skolkataloger kan ju vara bland de 10 roligaste prylarna som finns. Synd att gå miste om dem.


   
SvaraCitera
mens
 mens

Nä. Bra att det finns möjlighet för lärarvikarier att lära sig namn i förväg, för fältare och dyl att identifiera ungdomar och  att ha som minne men det allra viktigaste: att kunna sitta med sina kompisar och köra vem-vill-du-ligga med-om-du-måste-välja, vem är snyggast etc. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mens:Bra att det finns möjlighet för lärarvikarier att lära sig namn i förväg,

Använde detta på min första grupp konfirmander, mycket bra


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

För lång tid? :S Tar 10 min, säkert några snyfthistorier om mobbing eller något.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ja borde läggas ner helt eftersom man inte får ha keps men får ha fula hipsterkläder och jeans på sig, oförskämt, fult och bakåtsträvande


   
SvaraCitera

Tråkigt, stackars elever som vill ha bilder på sina kära kamrater. Även när de blir äldre så kan ju de vara kul att glo tillbaka . Men alla tar ju bilder själva så de borde inte vara nå problem.


   
SvaraCitera
time
 time

Även om jag aldrig någonsin blev bra på ett skolfoto så är nostalgivärdet mycket större än mitt uppblåsta ego. Tycker man ska ha dem kvar!!!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

André: Ja

Upp till varje skola att besluta om, tycker jag. 


   
SvaraCitera

S3ON:

Upp till varje skola att besluta om, tycker jag. 

Trodde du ville att skolorna skulle anpassa sig till eleverna. Här verkar det som om det går emot elevernas vilja.


   
SvaraCitera
Ice
 Ice

Nej, trist för dem. Skolkatalogen blir ju ett minne.


   
SvaraCitera

Att 40 minuter går bort är väl inte så farligt?  Det händer ju bara en gång om året.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ruttenfisk:

Trodde du ville att skolorna skulle anpassa sig till eleverna. Här verkar det som om det går emot elevernas vilja.

Ja, var det gäller studier. Skolfoto går lite mer under kategorin frivillig temadag, anser jag. Självklart skall det vara frivilligt att närvara på skolfoto. Elever som ej närvarar skall ej straffas med  registrerad frånvaro eller dyl.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Upp till varje skola att besluta om, tycker jag. 

verkar va gymnasieledningen som bestämt det och inte skolorna själva.

tycker det är dåligt att de tar bort det helt och hållet. klart man inte ska behöva vara med om man inte vill, men för de som vill är det ju tråkigt.


   
SvaraCitera