Aviseringar
Rensa alla

Är det rasistisk att..


Ämnesstartare

Kryptonian:

Jag är långt ifrån rasistisk och har svårt att finna asiater och mörkhyade attraktiva (få undantag).

Detta däremot tycker jag är rasistiskt.

Samma här, har också svårt att finna t.ex. asiater och mörkhyade attraktiva, men så finns det vissa man ser som kan vara hur snygga som helst. Människor från mellanöstern då, räknas de som vita? Något jag finner mycket mycket attraktivt på mellanöstern people (syftar mest på tjejer) är när de beter sig väldigt moderna, ungefär som européer. Att de tänker som oss, ja, är moderna helt enkelt. Don't get me wrong, finns inget som säger hur blattar beter sig och hur svenskar beter sig. Men jag hoppas du förstår vad du menar. Någon som tänker i nuet och inte som man gjorde för hundra år sedan som vissa från mellanöstern fortfarande gör. Hoppas inte detta misstolkas, är dålig på att förklara. Ja, finns attraktiva människor från varje världsdel, ibland är det bara svårt att hitta en snygg 🙂


   
SvaraCitera

vanligtjej: Nej, för att..

Tycker att det är inget man rår för vem man bli attraherad av. 
Att säga att det är rasistiskt att man bara skulle kunna dejta någon av sin egna "ras" är som om någon skulle kalla en som dejtar en av samma kön sexist eller homofob om man dejtar en av ett annat kön. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kan väl vara hämningar till följd av rasistisk doktrin som gör en så kategorisk i sina preferenser. men det är också möjligt att så pass olika gener som skild etnicitet innebär är ofördelaktigt och att det är rätt naturligt att endast attraheras till såna som är tillräckligt lika en själv på vissa sätt, immunologisk kompatibilitet etc. och då är rasism inte en särskilt lämplig benämning.

tyckte endast östasiater var söta när jag var c:a 10 år (är själv "vit") underlig fas.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rasism är när man tror att ens "ras" är bättre än de andra "raserna". 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MarcusKing: Rasism är när man tror att ens "ras" är bättre än de andra "raserna".

Nej, rasism är när man på osakliga grunder utövar diskriminerande praktik utifrån etniska egenskaper eller uppfattning av desamma.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MarcusKing: Rasism är när man tror att ens "ras" är bättre än de andra "raserna".

Personligen anser jag att ragdolls är en mycket finare ras än perser. Så jag är rasist.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vanligtjej: Nej, för att..

Preferens är inget man styr över.

Nachac:

Nej, rasism är när man på osakliga grunder utövar diskriminerande praktik utifrån etniska egenskaper eller uppfattning av desamma.

SAOL håller inte med dig. Vill ni att er egen påhittade definition ska räknas som absolut så får ni se till att den accepteras i ordlistorna först.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Nej, rasism är när man på osakliga grunder utövar diskriminerande praktik utifrån etniska egenskaper eller uppfattning av desamma.

Rasism kom från att de "vita" slavägarana ansåg att deras "svarta" slavar var sämre än dem och därför skulle det inte ha samma fättigheter som dem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Eftersom anledningen till att vi i norden är vita är ju för att vi har attraherats till det så nej det är inte rasistiskt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

adaq:
Eftersom anledningen till att vi i norden är vita är ju för att vi har attraherats till det så nej det är inte rasistiskt

Klumpigt formulerat. Vi i norden är vita pga pigment och grejer, har inget o göra med hur vi attraheras


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

what. Fanns det övriga i norden som inte var vita som blev bortvalda? 

adaq:
Eftersom anledningen till att vi i norden är vita är ju för att vi har attraherats till det så nej det är inte rasistiskt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ont nja, vet inte. Men att utesluta ev partner pga dens hudfärg är rasism ja. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kakakaka:
what. Fanns det övriga i norden som inte var vita som blev bortvalda? 

Har ingen aning, ville bara verka lite smart Gråter


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej, det kallas "preferens"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Smart Prototyp: SAOL håller inte med dig. Vill ni att er egen påhittade definition ska räknas som absolut så får ni se till att den accepteras i ordlistorna först.

http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/l%C3%A5ng/rasism

MarcusKing: Rasism kom från att de "vita" slavägarana ansåg att deras "svarta" slavar var sämre än dem och därför skulle det inte ha samma fättigheter som dem.

Nej, det var ett uttryck för rasism. Rasismen som sådan är långt äldre. Rasism behöver dessutom inte uttryckas "negativt". Till exempel påståendet att någon har "rytmen i blodet" på grund av etnicitet är också rasism.


   
SvaraCitera