Aviseringar
Rensa alla

Är det tragiskt att sitta hemma själv och dricka på en torsdagkväll?


Ämnesstartare

Ett beroende är inget man väljer, det smyger sig på. Kan man hålla det till nån gång ibland så är det ju inga problem, men frågan är ju hur länge man kan det.


   
SvaraCitera
seasaw

jorå (närå)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

df rqp: tycker spontant att det är tragiskt om och endast om du försätter dig i ett så berusat tillstånd att du inte kan stava

men det har du inte gjort än

Om man aldrig någonsin stavar dåligt hur full man än blir då?

reben: fan va tragisk du e

Ledsen

Rävpojken: har man börjat göra det och använda det som ett substitut för aktiviteter som får en att må bra på naturlig väg så är man på gång att skapa sig själv ordentliga problem.

Ja, tänker också att gränsen ligger där någonstans, men att det ändå är okej att dricka ensam.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

misstänker du att du är alkoholist (eftersom du kände att du behövde tagga tråden så) så har du ju uppenbarligen ett problem vad andra än säger


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Feberyra: Ja, tänker också att gränsen ligger där någonstans, men att det ändå är okej att dricka ensam.

Varje gång man dricker ensam är det ju över gränsen per definition. Just nu gör du det ibland kanske, vad gör du om 1 år? 5 år? 10år?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: misstänker du att du är alkoholist (eftersom du kände att du behövde tagga tråden så) så har du ju uppenbarligen ett problem vad andra än säger

Nej, är inte alkoholist och misstänker det inte heller.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rävpojken: Varje gång man dricker ensam är det ju över gränsen per definition. Just nu gör du det ibland kanske, vad gör du om 1 år? 5 år? 10år?

Tycker du endast att det är okej att dricka i sällskap med andra människor?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Feberyra:

Om man aldrig någonsin stavar dåligt hur full man än blir då?

om du aldrig stavar fel så får du alltid vara hur full du vill.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

df rqp: om du aldrig stavar fel så får du alltid vara hur full du vill.

Haha, den logiken köper jag! Mycket glad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är inte bra om du flera gånger i veckan vid sidan av andra alkoholrelaterade aktiviteter sitter hemma och dricker för att orka med vardagen, men att inta rusmedel ensam då och då är inget fel i sig - det är tillåtet att njuta på egen hand. Märker du att alkoholen gör dig något dåligt så häll ut den i vasken utan att tveka.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Feberyra:

Haha, den logiken köper jag! Mycket glad

akta så du inte råkar köpa nåt mer också


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Feberyra: Tycker du endast att det är okej att dricka i sällskap med andra människor?

egentligen är ju drickande bara för drickandets skull aldrig ett hälsosamt beteende. Några öl för att släppa på osäkerheten och höja stämningen är väl alkoholens funktion egentligen. Dricker man dessutom enbart i sällskap med andra och håller sig till det så "minimerar" man dessutom risken att man på sikt förstör sitt liv pga folksjukdomen alkoholism. 
Det är varken mer eller mindre tragiskt att dricka hemma själv som att dricka på krogen/fest, det har bara potential att vara så oerhört mycket mer destruktivt.
Vad är det som får någon att dricka själv? Att den har tråkigt? Att den mår dåligt och vill må bra? Att lösa sådana problem med verklighetsflykt kommer bara leda till att verklighetsflykten blir allt närmare att ta till varje gång det känns tråkigt/man mår dåligt. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag styckeindelar men um gillar inte mig.. :@


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Schism: Det är inte bra om du flera gånger i veckan vid sidan av andra alkoholrelaterade aktiviteter sitter hemma och dricker för att orka med vardagen, men att inta rusmedel ensam då och då är inget fel i sig - det är tillåtet att njuta på egen hand. Märker du att alkoholen gör dig något dåligt så häll ut den i vasken utan att tveka.

Det där tycker jag är en välbalanserad syn på det hela! Jag undrar: är det egentligen någon här inne som tycker det är fel att dricka ensam, så länge det inte sker på ett ohälsosamt sätt?

Rävpojken: egentligen är ju drickande bara för drickandets skull aldrig ett hälsosamt beteende.

Varför skulle det inte vara det? Vi människor gör massa andra saker för att få rus och må bra hela tiden. Om man inte mår dåligt i övrigt och vill dricka bara för drickandets skull, så tycker jag det är helt okej. Kan nog till och med sträcka mig till att tycka att det är okej att dricka för att man mår dåligt ibland också, om det får en att må bättre, även om det naturligtvis inte är en bra lösning på längre sikt. Gränserna är inte alltid så tydliga...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rävpojken: Vad är det som får någon att dricka själv? Att den har tråkigt? Att den mår dåligt och vill må bra? Att lösa sådana problem med verklighetsflykt kommer bara leda till att verklighetsflykten blir allt närmare att ta till varje gång det känns tråkigt/man mår dåligt.

Men å andra sidan har du helt klart en poäng här! Människor som har mått dåligt en längre tid tänker/känner/genomgår precis det där du beskriver.


   
SvaraCitera