Aviseringar
Rensa alla

Är det verkligen olagligt att äta hund?


Ämnesstartare

Man får ju äta sin kanin liksom!


   
Citera
Ämnesstartare

vemhar sagt det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Haha hittade den här tråden när jag började googla på det efter isolas inlägg i hund-lime-tråden


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

katamari:

Haha hittade den här tråden när jag började googla på det efter isolas inlägg i hund-lime-tråden

tihi [blush]

Visserligen får man ju inte stjuta sin hund så det kanske existerar ändå :-k Men man får ju äta till exempel marsvin så.

Artie:

vemhar sagt det?

isola


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om du slaktar den på ett godkänt sätt tror jag det är okej[cry]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

isola

tror hon har fel


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Artie:

tror hon har fel

tror d med.


   
SvaraCitera
zIGGE

isola har fel på mycket

edit: menar inte psykologiskt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kopierar från andra tråden:

Djurskyddslag (1988:534)

1 §
Denna lag avser vård och behandling av husdjur) och försöksdjur. Den avser också andra djur om de hålls i fångenskap. (enligt en lagkommentar som jag hittade via Karnov gäller husdjur både "vanliga" husdjur och djur på gårdar t.ex. ko, gris, etc)

14 §
Husdjur skall vid slakten vara bedövat när blodet tappas av. Andra åtgärder vid slakten får inte vidtas innan djuret är dött.

Det verkar alltså (finns säkert praxis kring detta och europarätten har säkert sitt att säga också) som att du får slakta dina husdjur så länge som de är bedövade. Har tappat bort paragrafen nu men om det sker i storskalig utsträckning så behövs tillstånd och så där. En kennel får alltså inte föda upp och bedriva handel med hundkött om de inte har något slags tillstånd för det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Panda:

Om du slaktar den på ett godkänt sätt tror jag det är okej[cry]

yeah, rätt. ^


   
SvaraCitera

nej, man får äta alla tamdjur[cry]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

katamari:

Det verkar alltså (finns säkert praxis kring detta och europarätten har säkert sitt att säga också) som att du får slakta dina husdjur så länge som de är bedövade.

Det stämmer mot det jag hört förut så.


   
SvaraCitera

........
lol [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

........lol

vill du eta hund1 hemma lr va r d?


   
SvaraCitera

Dan_the_ironman:

vill du eta hund1 hemma lr va r d?

ah har lite dåligt med pengar just nu....[n]

Dold text: nä, men tyckte det var rätt lol att dra upp det argumentet i en diskussion och inte skriva att man var osäker på det utan bara "det är så" och det sen visar sig ej vara så[crazy]


   
SvaraCitera