Aviseringar
Rensa alla

Är det verkligen viktigt att läsa böcker?


Ämnesstartare

Titt som tätt skriker forskarna om att svenska ungdomar läser allt färre böcker, vilket bland annat leder till försämrad läsförståelse och fantasi.

I september ska vi besöka Bokmässan i Göteborg och snacka ungdomsläsning, och jag tänkte därför kolla vad ni har för funderingar kring det här med böcker.

Är det verkligen viktigt att läsa böcker? När läste du en bok senast? Finns det något som skulle kunna få dig att läsa mer? Jag vill veta precis allt vad ni tycker och tänker! [smile]


   
Citera
Ämnesstartare

Allt som skänker lite frid är välkommet sedan kan man lära sig någonting också om man då inte läser Camilla Läckberg. När folk slänger bort så mycket tid på företeelser så som Angry Birds och Facebook känns både böcker och amfetamin som mycket vettigare sysselsättningar. När man ser hur en del skriver så kan man verkligen önska att folk läste lite mer så att dom uttryckte sig på en nivå ovan Lucy. Jag menar jag skriver inte på något sätt bra men det känns ändå som att jag tillhör den övre halvan av befolkningen. Senaste boken jag läste var den jag läser nu: Leonard Cohen - en biografi- av Anthony Reynolds. Det som skulle kunna få mig att läsa mer är om jag fick lite balls och slutligen hävde ut datorn genom fönstret och köpte mig lite tid. Hon är moder dator, allas vår mor osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ge er


   
SvaraCitera

Är det verkligen viktigt att läsa böcker? Ja! Det är otroligt viktigt att läsa böcker! Man lär sig så otroligt mycket, och enligt mig, desto mer man lär sig, desto öppnare person blir man. Visst, man måste inte läsa endast facklitteratur eller liknande, bara av att läsa vanlig fiction så lär man sig massa ändå, man blir mer kreativ och det bästa är att man blir bättre på svenska! Jag stavar i stort sett aldrig fel, antagligen för att jag läser så mycket och har läst mycket hela livet. Jag förstår skriven engelska väldigt bra, antagligen där med för att jag läst så mycket på engelska. Nu börjar jag gå över till fransk litteratur för att lära mig mer och mer franska.
När läste du en bok senast?
Några timmar sen typ.

Finns det något som skulle kunna få dig att läsa mer?
Jag har redan hittat det, en läsplatta. Sedan jag köpte min läsplatta har jag börjat läsa mycket mycket mer efter att ha haft en svacka på ca ett halvår då jag inte läste alls särskilt mycket.
Jag har dessutom tagit bort facebook, så istället för att slösurfa runt där så tar jag tiden till att läsa, underbart!


   
SvaraCitera

André Vifot Haas:

Är det verkligen viktigt att läsa böcker?

Det tycker jag verkligen. Att läsa mycket leder till att man förbättrar sina språkkunskaper. Att jag i grundskolan och på gymnasiet hade bra betyg i svenska beror enbart på att jag läste fruktansvärt mycket som barn.

Man lär sig dessutom nya ord och nya skrivsätt, alla skriver ju olika. Beroende av vad man läser så kan man ju lära sig en himla massa andra saker också.

André Vifot Haas:

När läste du en bok senast?

För en halvtimme sedan.

André Vifot Haas:

Finns det något som skulle kunna få dig att läsa mer?

Mer fritid...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Är det viktigt att läsa, lärdom är inget argument då man kan lära sig mycket utan läsandet. Däremot är det ju fördelaktigt att ha en bred ordförståelse och de får man bara genom läsning. Vad det sedan är man läser, det spelar mindre roll.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

Vad det sedan är man läser, det spelar mindre roll.

Kalle Anka.[y]


   
SvaraCitera

OF 5:

lärdom är inget argument då man kan lära sig mycket utan läsandet

att lära sig stava eller formulera meningar i skrift är rätt svårt att lära sig utan att läsa!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det tycker jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

att lära sig stava eller formulera meningar i skrift är rätt svårt att lära sig utan att läsa!

har jag sagt att det inte skulle vara.


   
SvaraCitera

OF 5:

har jag sagt att det inte skulle vara.

Indirekt då du sa att lärdom inte var ett argument för att läsa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

Indirekt då du sa att lärdom inte var ett argument för att läsa.

Ber om ursäkt för att jag drog en mycket otydlig slutsatts när jag helt antog att unga i Sverige gått i skolan och lärt sig detta. Bättre?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dessutom är det inte läsandet i sig som vi lär oss av.


   
SvaraCitera

OF 5:

Ber om ursäkt för att jag drog en mycket otydlig slutsatts när jag helt antog att unga i Sverige gått i skolan och lärt sig detta. Bättre?

Även om folk går i skola så är det ju långt ifrån alla som kan skriva ordentligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

Även om folk går i skola så är det ju långt ifrån alla som kan skriva ordentligt.

Det är sorgligt att det inte läggs större vikt på sådant i skolan. Har full förståelse för folk med dyslexi, men långt ifrån alla som har svårt med skrivandet har ju det.
Tog en infolapp på bibblan med dess nya "öppet tider" stod. Det stod även att man som student kunde finna "fakta böcker" om blabla där. [sad]
Påpekade detta för en bibliotekstant när jag skulle fråga om en bok, och fick svaret att det var jättegamla lappar. JAHA MEN DÅ ÄR DET JU OKEJ ATT PROPAGERA FÖR SÄRSKRIVANDE PÅ BIBLIOTEK


   
SvaraCitera