Aviseringar
Rensa alla

Är detta en psykos?


Ämnesstartare

Hallå!
Jag ska imorgon till en psykolog för första gången och undrar om detta kan vara ett tecken på en psykos har hörsel och lukt hallucinera, trott någon velat döda mig, varit mer aggressiv än vanligt, tappat känslor det vill säga skulle kunna döda någon, blivit mer "introvert" om ni förstår vad jag menar, haft svårare tänka (blivit som jag inte har några tankar alls och ibland är det för många tankar), svårare att kommunicera folk har svårt att förstå mig skriftligt och inom tal delvis och skolan har gått åt helvete på sistone. Denna text vart säkert jävligt flummig, men jag orkar inte fixa den;D. Men som sagt kan detta vara en psykos, för då är mitt liv förstört:(. 


   
Citera

det låter inte riktigt som en psykos.. men jag är inte införstådd i vidden av begreppet psykos så svarar bara utifrån egna erfarenheter

vad är det som har utlöst det här?


   
SvaraCitera
Lounge

Det låter som typiska symptom för psykos. Men det kan ju bara psykologen avgöra imorgon! De flesta får bara psykos någon gång och aldrig mer, dvs. alla insjuknar inte i schizofreni. Så dina prognoser är goda att bli frisk och du verkar ha förståelse för ditt tillstånd vilket talar ännu mer för att du ska kunna bli frisk!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det började med att det var stressigt i skolan och hade en massa ångest över det, men ibland känns har jag svårt att veta om hallucinationerna är verkliga eller ej, vilket ger en ångest. Men jag vill inte heller själv sitta och påstå vad det är ännu. Få se vad psykologen säger imorgon. 


   
SvaraCitera

Psykotiska symptom i alla fall, ja, möjligen, vilket inte behöver utvecklas till något allvarligare* så länge du söker hjälp i tid och - så gott det går - undviker stressande miljöer.

* Men om det mot förmodan gör det så finns medicin som kan ta bort eller minska de positiva symptomen (hallucinationer, vanföreställningar etc.).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Var hos psykologen idag, hon verkade bra vilket jag inte trodde en psykolog kunde vara. Jag hann berätta det mesta, men inte allt. Hon tyckte vi skulle gå vidare om vad är. Hon blev förvånad när jag sa hade blivit rädd för en lukthallucination och kunde inte somna på 2 timmar p.g.a vad det och hörde dunkningar i dörren och låg med en kniv nära till hands.


   
SvaraCitera

Det har hänt mig också att jag har fått för mig saker och ting och känt de känslor som du har känt men jag har inte skadat någon och så, så du kommer helt klart att behöva få lugna dig. Det kanske har med skolan och göra att du mår dåligt över något men det bättre det är jag helt övertygad om!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har inte skadat någon, dock från början förstod jag alltid att de ljud inte var verkliga, men nu kan jag sitta och grubbla om det var verkliga eller ej :(. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Uppdate: Det var inte en psykos, utan tvångstankar om någon undrar...
Tänk vad ångest kan luras med en...


   
SvaraCitera