Aviseringar
Rensa alla

Är detta klassat som bulimi?


Ämnesstartare

PlasticNeon:

vad står DSM-IV för?

Som hon sa. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders 4.


   
SvaraCitera

Vem bryr sig om vad det är?! HON BEHÖVER HÄLP


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jafc:

Vem bryr sig om vad det är?! HON BEHÖVER HÄLP

Eller hur[shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jafc:

Vem bryr sig om vad det är?! HON BEHÖVER HÄLP

helt sant egentligen. Men vette fan hur


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

PlasticNeon:

Jag tror inte det är anorexia, för då spyr man inte

Bulimi är hetsätning, anorexia är självsvält.
Bulimi finns med och utan kräkning. Självklart finns mellanformer mellan dessa två också, tex en period hetsätning följd av en period självsvält osv.

En släkting till mig hade diagnosen anorexia, och hon kräktes om hon blev tvingad att äta mer än hon ville.

Se till att flickan får hjälp.


   
SvaraCitera

PlasticNeon:

helt sant egentligen. Men vette fan hur

Jag tror inte att du kan hjälpa henne. Alltså, inte för att vara taskig du är säkert kapabel till mycket, men det här handlar om att ändra en syn på sig själv. Det tar tid. Det bästa är om hon får riktig vård, får åka in på ett sånt där hem (kommer inte ihåg vad det kallas)där folk är världsvana att hantera såna slags problem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jafc:

Jag tror inte att du kan hjälpa henne

Jag tror jag kan hjälpa henne, kanske inte så mycket men jag kan i alla fall hjälpa lite. Men du har rätt. Saken är ju den att hon ser det inte som ett problem själv...


   
SvaraCitera

Jafc:

Det bästa är om hon får riktig vård, får åka in på ett sånt där hem (kommer inte ihåg vad det kallas)där folk är världsvana att hantera såna slags problem.

Om hon vill det själv då, annars är det värdelöst.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anorexi och Bulimi! [rolleyes]
Nejmen skit samma vad det heter, gör så att hon får hjälp.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

PlasticNeon:

Jag tror jag kan hjälpa henne, kanske inte så mycket men jag kan i alla fall hjälpa lite. Men du har rätt. Saken är ju den att hon ser det inte som ett problem själv...

Har två vänner som har/haft anorexia och som vän kan man ju självklart berätta vad man tycker men det krävs utbildade personer för att hjälpa. Jag är dessutom rätt så säker på att man själv måste förstå att man behöver hjälp. att tvinga någon att gå upp i vikt kanske fungerar för ett tag, men jag tror det är lätt att tankarna finns kvar någonstans i huvudet.

Det är skitsvårt det där, även om en av mina vänner själv sökte hjälp sist hon slutade äta(haft ett återfall dvs. två "behandlingar") och nu är "frisk" så märker jag hur tankarna finns kvar, jag vet inte om det någonsin försvinner hos någon som haft en ätstörning, det du kan göra är att säga hur du tycker och stötta henne till att söka hjälp och självklart genom behandlingen.

Det är väldigt svårt som vän också(var iaf för mig) när man märker hur ens vänner inte lyssnar, ignorerar och saknar självbild totalt. Men det finns hjälp.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hästpojken:

Det är väldigt svårt som vän också(var iaf för mig) när man märker hur ens vänner inte lyssnar, ignorerar och saknar självbild totalt. Men det finns hjälp.

tack för fint svar.
Jo jag håller med dig, det är svårt satan... Och man vill ju inte tjata för man märker att hon mår dåligt av det liksom


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är UNS - ätstörningar utan närmare specifikationer


   
SvaraCitera

PlasticNeon:

Men du har rätt. Saken är ju den att hon ser det inte som ett problem själv...

hm.. det du kan göra är väl att försöka få henne att inse att hon inte mår så bra.. Men hur vet jag inte..

Kiddo:

Om hon vill det själv då, annars är det värdelöst.

jaa, hon måste inse det själv, då kommer viljan.


   
SvaraCitera

PlasticNeon:

Jag tror inte det är anorexia, för då spyr man inte

man kan spy även fast man har anorexi.


   
SvaraCitera

Försök vara lite hård mot henne, skäll inte ut henne men "intala" henne att hon har ett problem och att hon behöver hjälp och att hon förstör sin kropp, att det hon gör är LIVSFARLIGT. Nu kanske du redan har sagt åt henne allt det där men om inte ..

Sen om hon inte lyssnar och fortsätter spy kanske du borde prata med hennes föräldrar/syskon eller någon annan nära vän till henne. Du vet ju längre hon håller på innan hon får hjälp desto svårare kommer det vara för henne att ta sig ur det.

och sen exakt VAD hon har för diagnos spelar inte så stor roll, hon har ju helt klart ätstörningar iallafall. :/


   
SvaraCitera