Aviseringar
Rensa alla

Är detta våldtäkt enligt dig?


Ämnesstartare

Jo jag satt precis och diskutera med en person om lite vadsomhelst så kom vi på ämnet våldtäkt av nån anledning. Då hon sa någonting i stilen av "Att ångra sig efter man har haft sex räknas som att man blivit våldtagen" det blev väldigt tyst efter det då jag själv tyckte det lät helt absurt. Så nu vill jag höra era tankar på detta.


   
Citera

Hon är ju helt dum i huvudet 


   
SvaraCitera

Captain Jack Sparrow: Nej

Givetvis är det inte våldtäkt och jag är skeptisk till att du uppfattade henne rätt.


   
SvaraCitera

superpojken:
Hon är ju helt dum i huvudet 

tror du har glömt hur det är att vara ~15


   
SvaraCitera

Captain Jack Sparrow: Nej

Idioti.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

AmenHoeStepp:

Givetvis är det inte våldtäkt och jag är skeptisk till att du uppfattade henne rätt.

Jo hon skrev det till mig så lite svårt att uppfatta det fel


   
SvaraCitera
mens
 mens

Kom man på efteråt att man inte alls ville ha sex när man hade sex så var det ju det. Har dock svårt att tro att någon tror att det är våldtäkt om man frivilligt hade sex (märk väl att man kan ha varit frivillig först men sedan velat avbryta och den andra ej tillåtit en, då är det våldtäkt) men efter ett tag kommer på att man ångrar att man hade sex och därför ser det som våldtäkt. Förstod du det hela rätt verkligen?


   
SvaraCitera

Captain Jack Sparrow: Jo hon skrev det till mig så lite svårt att uppfatta det fel

Du sade att det var något i den stilen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

AmenHoeStepp:

Du sade att det var något i den stilen.

Vill inte sitta här skriva hela meddelandet så


   
SvaraCitera

Captain Jack Sparrow: Vill inte sitta här skriva hela meddelandet så

Du gör som du vill, fortfarande skeptisk till din tolkning.


   
SvaraCitera

AmenHoeStepp:

Du sade att det var något i den stilen.

det är förstås helt otänkbart att någon som har någonting med feminismen att göra någonsin på riktigt har sagt något dumt eller felaktigt.

ja du har rätt. inget konstigt här!

...sen finns ju möjligheten att personen i fråga bara tolkade feminismen och samhället snarare än gav uttryck för en normativ uppfattning. men detta kan nog heller inte ha skett på riktigt. feminismen är alldeles för helig. eller?


   
SvaraCitera

thl*kt N.: på riktigt har sagt något dumt eller felaktigt.

ja du har rätt. inget konstigt här!

...sen finns ju möjligheten att personen bara tolkar feminismen och samhället snarare än ger uttryck för en normativ uppfattning. men detta kan nog heller inte ha skett på riktigt. feminismen är alldeles för helig. eller?

Det är osannolikt att någon hävdar att en ångrad sexakt är våldtäkt. Armén av halmgubbar får du hålla för dig själv.


   
SvaraCitera
mens
 mens

mens: Kom man på efteråt att man inte alls ville ha sex när man hade sex så var det ju det.

förtydligande: om man i efterhand ser tillbaka på det och kommer ihåg att man inte alls var villig 


   
SvaraCitera

AmenHoeStepp:

Det är osannolikt att någon hävdar att en ångrad sexakt är våldtäkt. Armén av halmgubbar får du hålla för dig själv.

nä, det är inte osannolikt. många personer (inte feminister men likväl personer, om det nu går ihop för dig) har uttryckt oro över att vissa feministiska krav och normer beträffande samtycke och våldtäktsdomar kan ge kvinnor en möjlighet till godtycklig hämnd via rättssystemet. man tänker sig att en kvinna till följd av feministiska segrar bara behöver visa att de haft sex med en man och hävda att det var ofrivilligt, så har denne man sin dom serverad. sen får du tycka vad du vill - jag är inte här för att försvara dessa farhågors legitimitet - men du kan inte ignorera att den typen av diskussion faktiskt förekommer och att yttranden av den sorten således inte alls är osannolika. dock ska understrykas återigen att det som sagt troligen handlar om någon som försöker tolka upplevda normer och mekanismer (antingen i satiriskt eller rent utforskande syfte) snarare än någon som ger uttryck för en normativ uppfattning.


   
SvaraCitera

thl*kt N.: nä, det är inte osannolikt.

Jo, det är det, att vissa uttrycker rädsla för att kriterierna för våldtäkt relativiseras innebär inte att positionen som skulle stödja något sådant är prevalent.


   
SvaraCitera