Aviseringar
Rensa alla

Är du ateist/troende?


pumanJessica:

men kan fortfarande klassas som religion imo eftersom det i slutändan är en livsstil/filosofi som förespråkar absurda övernaturliga idéer utan att backa upp det med bevis 😛

Touché [y]

pumanJessica:

...för att jag föredrar att leva i verkligheten.

Jag med [bigcheers]


   
SvaraCitera

mittimellanbarn:

Ateist (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mittimellanbarn:

Ateist (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mittimellanbarn:

Troende (Du röstade på detta alternativ)

Agnostisk teist.

FreeWay89:

Buddhismen är ingen religion [no-no]

Buddhism

I den buddhistiska inriktningen theravada betraktas Buddha som en inspirationskälla, den vise grundaren, men ingen gudom. Trots det finns ju ändå en viss tro om att de har funnit en högre sanning. På sätt och vis har ju theravada-buddhismen visa likheter med ateismen, för även om de inte anser sig ha kommit på allt på egen hand så har de ju en oerhört stor tilltro till Siddartha Gautamas (Buddha) förnuft, eftersom denne ska ha suttit under ett träd och funderat ut världens beskaffenhet på egen hand. Så även om denna inriktning inte direkt har gudsförklarat honom har de ju ändå konstaterat att han närmast ägde överjordisk visdom och förnuft.
Dessutom, än en gång är all denna tro med karma och reinkarnation just en tro och tro leder tankarna till religion. I buddhism ingår ju dessutom riter och ritualer, vilket ju också mer eller mindre var ett av kriterierna för en religion. Så om man accepterar ateismen som en sorts religion får man nog för konsekvensens skull även acceptera theravada-buddhismen som en sådan. Vad man också får räkna in är ju idén om ”maya”, det vill säga det materiella som döljer det andliga. Även om det inte är någon fantastisk plats som ett paradis, så bör det ändå klassas som en värld bortom denna, vilket också var ett av kriterierna upplistade för religion.
Så även om det inte är en religion som har särskilt mycket gemensamt med kristendom, judendom eller islam, eller ens hinduism så bygger den trots allt såpass mycket på tro att jag anser att den fortsatt bör vara betraktad som en religion.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Penstrokes:

Agnosticism är en form utav ateism.

Nej. Agnosticism här inte till någon av sidorna. Det är ett erkännande om ens egen begränsning och att man därför inte kan vara säker. Utöver det kan man vara ateistisk eller teistisk, luta åt endera hållet.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 2 - - - - - - - - - - - - - - - - -

pumanJessica:

Buddhism är btw skit.

Trodde nästan att jag var den enda som tyckte det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mittimellanbarn:

Ingen

gillar inte att säga att man är saker men tror inte på gud


   
SvaraCitera

mittimellanbarn:

Ateist (Du röstade på detta alternativ)

Militant ateist. Men, om jag skulle bekänna mig till någon religion tror jag att det vore Shinto. Starka, fantastiska principer, åtminstone ytligt sett och ett rakt av coolt mytos.

Men, lol nej, religion. [rolleyes]

Nachac:

Trodde nästan att jag var den enda som tyckte det.

Det är fler än man tror. Det går någon slags hippievåg genom Sverige, där folk påstår sig vara buddhister utan att veta vad det egentligen står för. "Meneh ... är det inte typ, frid och harmoni ... och så?"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lambda89:

Det är fler än man tror. Det går någon slags hippievåg genom Sverige, där folk påstår sig vara buddhister utan att veta vad det egentligen står för. "Meneh ... är det inte typ, frid och harmoni ... och så?"

Och då är det fler än man tror som ogillar det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mittimellanbarn:

Ateist (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mittimellanbarn:

Ateist (Du röstade på detta alternativ)

önskar att jag var kristen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Angående er diskussion om ifall man kan vara agnostiker eller inte så förklarar denna filmen varför du inte kan vara det:


   
SvaraCitera

mittimellanbarn:

Troende (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera

mittimellanbarn:

Ateist (Du röstade på detta alternativ)

Tror på mig själv istället. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mittimellanbarn:

Ateist (Du röstade på detta alternativ)

[party][party]


   
SvaraCitera

mittimellanbarn:

Ateist (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mittimellanbarn:

Troende (Du röstade på detta alternativ)

halvtroende [blush]


   
SvaraCitera