Aviseringar
Rensa alla

Är du en känslig person?


Ämnesstartare

Vissa människor isar nästan inga känslor alls. De har jättesvårt för det medan känslorna bara sprutar hos andra. Jag själv tillhör dem som bara sprutar av känslor. 


   
Citera
Ämnesstartare

skorpion76:
Vissa människor isar nästan inga känslor alls. De har jättesvårt för det medan känslorna bara sprutar hos andra. Jag själv tillhör dem som bara sprutar av känslor. 


   
SvaraCitera

skorpion76: Nej (kille)

Känslosam, inte känslig. Skillnad.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Okej, tack för att du rättar mig! Mycket glad


   
SvaraCitera

Ja, känslig är jag. Känslosam vet jag dock inte.


   
SvaraCitera
reben

mm    


   
SvaraCitera

Nachac: Känslosam, inte känslig.

tror ja 


   
SvaraCitera

Okej, jag erkänner. Jag är känslosam. Jag såg nyss ett sjukt rörande filmklipp, och tårarna bara rann Rodnar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

När jag här den här sången som kommer från Gammalt och Nytt med Ola Ström och Per Dunsö sprutar tårarna. Inte vet jag varför, men det är likadant varenda gång. 

Att slippa vara ensam ibland

Likadant börjar jag gråta om jag hör Rod Stewarts - Sailing och Jan Malmsjö - Puff - en pappaersdrake. 


   
SvaraCitera
mynona

Det skiftar. När jag mår bra är jag så distanserad till mina känslor att jag inte märker av dem och då trivs jag bäst. När jag inte mår bra känner jag av mina känslor och det är inte bra, då är jag tyvärr känslig. Det skiftar alltså mellan perioder då jag är avdomnad/bedövad och perioder då jag är mindre distant till mina känslor. De känslomässiga perioderna är påfrestande för alla inblandade, men de brukar gå över.LedsenHjärta 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vilken intressant tråd det blev! Den visar verkligen hur olika vi är som människor! 


   
SvaraCitera

Nachac: Känslosam, inte känslig. Skillnad.

Jag är nog mer tvärt om. 

Jag är nog en bit under medel i känslosamhet, jag tenderar mot lugn om än inte liknöjdhet. Mina reaktioner är oftast ganska "balanserade". Ibland önskar jag att jag kände mer intensivt.

Känslighet är mer hur receptiv man är. Jag är rätt tankspridd av mig och har lätt för att gå in i fantasier. Då reduceras på sätt och vis min receptivitet. Förr hade jag också en tendens att förtränga jobbiga känslor men det har försvunnit ganska mycket.  När jag fokuserar så är jag känslig och lyhörd, har oftast inte problem med att snappa upp undertoner osv. 

Fast nu snackar jag mest empatisk känslighet. Min känslighet till ex. musikaliska toner är inte lika utvecklad, även om jag blivit bättre det senaste halvåret då jag tränat en del. Känslighet är ju inte bara passiv sinnlighet utan också en aktiv färdighet.


   
SvaraCitera

Herrschaftsfreiheit: Känslighet är mer hur receptiv man är

Jag definierar det mest bara som grad av fragilitet, hurpass hårdhudad man är, skinn på näsan et cetera. 


   
SvaraCitera

skorpion76: Ja (tjej)

mkt 


   
SvaraCitera

skorpion76: Nej (kille)

Är inte känslig eller så värst känslosam


   
SvaraCitera