Aviseringar
Rensa alla

Är du för tvångssterilisering?


Ämnesstartare

Är du d1 va?


   
Citera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

Osäker (Du röstade på detta alternativ)

ja vet ingenting om något hihi 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bridget Jones:

ja vet ingenting om något hihi 🙂

Man tvingar de man tycker är olämpliga föräldrar sterilisera sig, något vi haft tidigare i Sverige, exempel på folk man steriliserade var till exempel "lösdriverskor" (de som låg runt för mycket) samt "sinnersvaga".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

Man tvingar de man tycker är olämpliga föräldrar sterilisera sig, något vi haft tidigare i Sverige, exempel på folk man steriliserade var till exempel "lösdriverskor" (de som låt runt för mycket) samt "sinnersvaga".

men vafan jag vet!!!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bridget Jones:

men vafan jag vet!!!

Men vafan säg d1 då, annars tvångssteriliserar jag dig [mad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

Men vafan säg d1 då, annars tvångssteriliserar jag dig

[bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

något vi haft tidigare i Sverige

Har fortfarande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rymdpirat:

Har fortfarande.

Källa på det? Det finns väl kemisk som behandlingsfrom inom psykvården om jag förstått det rätt, men jag har aldrig hört att det ska vara tvingande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

Källa på det? Det finns väl kemisk som behandlingsfrom inom psykvården om jag förstått det rätt, men jag har aldrig hört att det ska vara tvingande.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tv%C3%A5ngssterilisering_i_Sverige#Sterilisering_vi...

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4945777


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rymdpirat:

http:

Jag ser inte riktigt hur det kan ses som ett tvång mer än ett krav, men förstår vad du menar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

Jag ser inte riktigt hur det kan ses som ett tvång mer än ett krav, men förstår vad du menar.

Ja nej, man kan ju låta bli att korrigera sitt kön, men är man inne på den sortens tänkande så kan man ju komma undan med alla möjliga människorättsvidriga saker.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rymdpirat:

Ja nej, man kan ju låta bli att korrigera sitt kön, men är man inne på den sortens tänkande så kan man ju komma undan med alla möjliga människorättsvidriga saker.

Det är iofs sant, jag försvarar det verkligen inte, men samtidigt tycker jag fortfarande att det är skillnad på att handgripligen ta folk och sterilisera dem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

Det är iofs sant, jag försvarar det verkligen inte, men samtidigt tycker jag fortfarande att det är skillnad på att handgripligen ta folk och sterilisera dem.

Ahright. Jag tycker inte att fysiskt våld krävs för att något ska kallas tvång, men det är väl en definitionsfråga då.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rymdpirat:

Jag tycker inte att fysiskt våld krävs för att något ska kallas tvång, men det är väl en definitionsfråga då.

Egentligen inte det heller, jag att det är förtryckande och människovidrigt men jag skulle nog inte riktigt se det som samma sak. Men som du sa är väl det bara en tolkningsfråga. Skillnaden jag ser är att det ena är aktivt och det andra passivt från statens sida så tillvida att de inte söker upp folk som vill genomgå könsbyte för att sedan sterilisera dem.


   
SvaraCitera

Dan_the_ironman:

Ja (Du röstade på detta alternativ)
33.3% (4 st)

Om det gäller genetiska/ärftliga handikapp.
Alternativt andra påföljder som omöjliggör omhändertagandet av barn.


   
SvaraCitera