Aviseringar
Rensa alla

Är du kinestetisk, visuell eller auditiv?


Ämnesstartare

Hej. [crazy][crazy][crazy]

Alla människor använder olika sinnen när de lär sig saker, det är genom våra sinnen vi lagrar information, men för de flesta är något sinne mer dominant än ett annat. Det betyder att det finns flera olika inlärningstyper. Kinestetisk, visuell, och auditiva inlärningsstilar.

Vilken är du?

Kinesteter lär sig genom känsel/rörelse. Det är de som har svårt att sitta still på lektionerna, som alltid håller på med händerna och de lär sig som bäst genom att motionera och röra på sig samtidigt som de försöker lära sig något, eller genom att faktiskt få pröva på att göra det hela. Många kinestetiska pratar långsamt. De använder ord som "Jag förstår hur du känner." "Det känns inte bra." "Låt mig pröva" o.s.v

Visuella lär sig genom synen, de lär sig bäst genom att läsa, se vad läraren skriver på tavlan och genom att föra anteckningar och skriva ner vad läraren säger för att memorera in vid ett annat tillfälle. Många visuella kan prata snabbt då de tänker i bilder som blixtrar fram i ens inre, och de använder ord som "visa mig" "Jag ser inte poängen."

Den auditiva lär sig genom hörseln. Genom att lyssna in vad läraren säger, och i sitt särdrag pratar de ungefär medelsnabbt. Genom att spela in, diskutera och ha genomgångar lär de sig som bäst. Auditiva använder ord som "förklara." "Hör du inte vad jag säger?" och så vidare.

Det finns en del personer som har balanserat ut alla sinnen hyfsat bra. Men vilken tror du att du är? Tänk till hur du brukar lära dig saker, de flesta vet undermedvetet hur de lär sig bäst.

Tror du på hypotesen inlärningsstilar? [cute]


   
Citera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Tror du på hypotesen inlärningsstilar?

Efter att ha läst det där, så nej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

finns det ett test? annars tror jag att jag är visuell.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Visuella

främst detta

Anarkandi:

auditiva

men även lite av detta 😉

vad är du då din nöt? 😀


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

LightInDarkness:

vad är du då din nöt? 😀

Är kinestetisk. 🙂

iosib:

finns det ett test?

Google it. [wink][cute]

Fagerjärn:

Efter att ha läst det där, så nej.

Hurså?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag är kinestetisk, lätt [party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Google it.

hittade inget bra [sad]


   
SvaraCitera

Jag är nog sån där som måste pyssla med saker för att verkligen lära mig något bra. Den första alltså, orka lära sig långa jobbiga ord som ingen någonsin använder på riktigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iosib:

finns det ett test?

Ja. Föreställ dig ett föremål. Vi tar exemplet vattenfall.

Om det första som uppstår i din mentala bild är att du ser vattenfallet är du visuell. Om det första som uppstår är att du hör vattenfallet är du auditiv, eller om det första som uppstår är att du känner smaken (lukten) av vattenfallet är du kinetisk.

Det andra som uppstår är ditt "preferred", jag är exempelvis visual, och mitt preferred är auditory eftersom jag ser vattenfallet, och sedan hör jag det. I min mentala bild då. 🙂

NPL is teh shit.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Avatar:

Om det första som uppstår i din mentala bild är att du ser vattenfallet är du visuell.

jaha, då var man visuell. vad fan man nu ska med det till [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Avatar:

Ja. Föreställ dig ett föremål. Vi tar exemplet vattenfall.

Enligt det exemplet skulle jag vara kinestetisk. Vad händer ifall ens luktsinne är oerhört dåligt, vilket det faktiskt är för min del. [cute]

iosib:

jaha, då var man visuell. vad fan man nu ska med det till [rolleyes]

Vet du hur du lär dig bäst och hur du fungerar kan det användas till din fördel. 😛


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kinesteter


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

visuell tror jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Känner mig hyfsat visuell. Alltid läst mycket och memorerar text bra.


   
SvaraCitera

Den auditiva. Genom att lyssna och diskutera lär jag mig mycket snabbare. (om det är intressant) [smile]


   
SvaraCitera