Aviseringar
Rensa alla

Är du passivt aggressiv eller hur känner du kring ett förhållande med en sådan person?


Ämnesstartare

Rävpojken:

Alltså, jag köper inte att det är en "åkomma" att vara passivt aggressiv.

Det är det väl inte riktigt, det är ett personlighetsdrag. Människor hanterar motgångar och ilska på olika sätt, vissa är utåtagerande, vissa är inåt, vissa är långsinta och vissa inte och så vidare.

Rävpojken:

Är väl bara att tänka "oj nu är jag såhär passivt aggressiv igen, det ska jag ju inte vara"

Få människor har den graden av självinsikt. Känner man sig på ett visst sätt har man med största sannolikhet en intern logisk förklaring till varför. Det är inte så enkelt som att bara "komma på sig själv".

Rävpojken:

Det är ju en idiot bara, fattar inte varför man ska ge allt och alla diagnoser.

Diagnostiserad störning blir det när beteendet har dragits till sin ytterlighet och därmed skadar en själv och/eller personer i ens omgivning. Innan dess är det bara personlighetstyper.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Klart det går, man får bara finna sätt att hantera det, tillsammans.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Det är det väl inte riktigt, det är ett personlighetsdrag. Människor hanterar motgångar och ilska på olika sätt, vissa är utåtagerande, vissa är inåt, vissa är långsinta och vissa inte och så vidare.

då är väl jag ett av världens underverk om det är så svårt att bemöta människor på ett rättvist sätt även om man tycker att någon gjort fel.

Nachac:

Få människor har den graden av självinsikt. Känner man sig på ett visst sätt har man med största sannolikhet en intern logisk förklaring till varför. Det är inte så enkelt som att bara "komma på sig själv".

Nej men om man uppger sig vara passivt aggressiv eller har pratat om det med andra. Menar inte att jag kräver att man ska ha 100% självinsikt men det krävs en del för att vara en människa som någon(läs: iaf jag) vill ha något att göra med. Är brist på självinsikt också en personlighetsstörning?

Nachac:

Diagnostiserad störning blir det när beteendet har dragits till sin ytterlighet och därmed skadar en själv och/eller personer i ens omgivning. Innan dess är det bara personlighetstyper.

Och nu är han av personlighetstypen idiot?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Klart det går, man får bara finna sätt att hantera det, tillsammans.

tack. jag skall försöka att tala med honom just nu. han erkände det till mig själv men fick mig ändå att börja gråta en gång och jag vet inte om han någonsin kan lita på mig eller vara nära mig eller om han bara låtsas som personlighetstypen brukar göra.

annars följer han sterotypt beskrivningen om att upphöja mig på en piedestal och sedan säga något som med skrattet t.ex. jag ska tala med honom och säga till honom att jag är en väldigt resonabel och kontrollerad människa och att han måste tillåta sig att var arg med mig istället för att säga elaka sarkastiska saker som sänker mitt självförtroende. få honom att förstå att jag inte tänker ta det.

jag är extremt bra på att hantera människor med problem men jag vill inte må psykiskt dåligt.


   
SvaraCitera

ceka92:

Min pojk/flickvän är passivt aggressiv (Du röstade på detta alternativ)

[sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ceka92:

Han frågade mig även mig vid ett tillfälle om jag tyckte att ett skratt jag gör lät gulligt, vilket kändes förminskande men det är sant att jag har stulit det ifrån en kompis. [blush]

hur stjäl man skratt?
hur låter skrattet?

ceka 92 skrattjuven


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rävpojken:

då är väl jag ett av världens underverk om det är så svårt att bemöta människor på ett rättvist sätt även om man tycker att någon gjort fel.

Lite grann. Kommunikation är generellt inte människors starka sida, konstigt nog. Men alla är ju som sagt inte passivt aggressiva.

Rävpojken:

Nej men om man uppger sig vara passivt aggressiv eller har pratat om det med andra. Menar inte att jag kräver att man ska ha 100% självinsikt men det krävs en del för att vara en människa som någon(läs: iaf jag) vill ha något att göra med.

Det kan nog vara rätt svårt att skilja på när man är passivt aggressiv och när man beter sig "rättmätigt." Men en person som är medveten om sitt beteende borde ju absolut arbeta på saken.

Rävpojken:

Är brist på självinsikt också en personlighetsstörning?

I sin ytterlighet kan det vara det.

Rävpojken:

Och nu är han av personlighetstypen idiot?

Nej, passivt aggressiv. Är man lika mycket en idiot om man har problem med vanlig aggression? Generell ilska och slår sänder saker?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fattar inte riktigt vad det betyder... Kan nån ge ett exempel? Misstänker att jag är sån ibland...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ceka92:

tack. jag skall försöka att tala med honom just nu. han erkände det till mig själv men fick mig ändå att börja gråta en gång och jag vet inte om han någonsin kan lita på mig eller vara nära mig eller om han bara låtsas som personlighetstypen brukar göra.

Ja, det lär ju vara svårt att veta när han är genuin och inte, men kanske ska du bara säga ifrån och informera honom att han är elak när han är det och säga att om något är fel får han säga det och inte tjura.


   
SvaraCitera
mynona

Det är väl inget märkvärdigt att vara passivt-aggressiv, sådant genomskådar man lätt. Du kan visa honom att du är betydligt bättre på det än han [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mm


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

VÄLKOMMEN TILL: MANSNORMEN


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ceka92:

Var inte ihop med en passivt aggressiv (Du röstade på detta alternativ)

Så kan väl alla vara ibland istället för att släppa ut sin ilska eller berätta vad som är fel, men jag skulle inte stå ut med att vara med någon som var det hela tiden.


   
SvaraCitera

[shake]

ceka92:

Han frågade mig även mig vid ett tillfälle om jag tyckte att ett skratt jag gör lät gulligt, vilket kändes förminskande men det är sant att jag har stulit det ifrån en kompis.

[shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Då är det ju inget riktigt skratt hallå man kan väl inte styra sådant


   
SvaraCitera