Aviseringar
Rensa alla

Är du religiös?


Ämnesstartare

Jag är nyfiken på hur många det är som är religiösa här på UM.

Jag valde att bara ha 2 alternativ för som vissa säger "Jag tror inte på gud men jag tror på... någonting" är skitsnack enligt min mening.

Snälla flytta inte den här tråden till Religion och Etik eftersom det är fler religiösa där än någon annanstans på UM och jag skulle uppskatta om den här undersökningen blev så exakt som möjligt.


   
Citera
Ämnesstartare

Speltidning:

Nej, jag är inte religiös (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera

Speltidning:

Nej, jag är inte religiös (Du röstade på detta alternativ)

[smile]

Speltidning:

Jag valde att bara ha 2 alternativ för som vissa säger "Jag tror inte på gud men jag tror på... någonting" är skitsnack enligt min mening.

Varför är det det?


   
SvaraCitera

Speltidning:

Nej, jag är inte religiös (Du röstade på detta alternativ)

[y]


   
SvaraCitera

Jag tror inte på någon övernaturlig makt men jag tycker det hade varit häftigt om det fanns.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

XMinGrönaLampaÄrDödX:

Varför är det det?

Känns som om någon bara säger så för att vara neutral, om man tror på "någonting" ska man kunna säga vad detta "någonting" är också.


   
SvaraCitera

Speltidning:

Nej, jag är inte religiös (Du röstade på detta alternativ)
100.0% (7 st)

Växte upp i en kristen byhåla och märkte redan som 8-12 åring hur motsägelsefull bibeln är (och så är det ju så sanslöst tråkigt också xP)
[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Avatar:

Jag tror inte på någon övernaturlig makt men jag tycker det hade varit häftigt om det fanns.

Håller med, men inte om det skulle vara en massa regler som dom flesta (alla?) religioner har.


   
SvaraCitera

Speltidning:

Känns som om någon bara säger så för att vara neutral, om man tror på "någonting" ska man kunna säga vad detta "någonting" är också.

Varför då? Man kanske tror på något sorts sammahang, något vakande väsen eller vad det nu kan tänkas vara som man tror på, men inte riktigt kan beskriva det bättre än "någonting".
Man måste ju inte tro på något som är konkret. Tro kan vara väldigt diffus.


   
SvaraCitera
Åtta

XMinGrönaLampaÄrDödX:

Varför är det det?

Därför att antingen så tror man på någon typ av övernaturlig makt eller så gör man det inte. Dock kan man ju hävda att man helt enkelt inte vet, men då är man givetvis inte religiös.

Detta förutsatt att religion inte definieras som att man tillhör någon etablerat religiöst samfund och delar deras trosuppfattning.


   
SvaraCitera

Speltidning:

Nej, jag är inte religiös


   
SvaraCitera

Speltidning:

Nej, jag är inte religiös (Du röstade på detta alternativ)

Jag är agnostiker, jag bryr mig inte om det finns en/flera Gud/gudar eller om det inte finns. Kommer aldrig gå att bevisa varken eller så det känns onödigt att tänka på det överhuvudtaget. Jag skapar mina egna levnadsregler och lever som jag vill och tycker är rätt. Vad nån gud har att säga om det är ganska ointressant, på samma sätt som det är ointressant hur nån politiker eller polismakt tycker att jag ska leva.

Speltidning:

Jag valde att bara ha 2 alternativ för som vissa säger "Jag tror inte på gud men jag tror på... någonting" är skitsnack enligt min mening.

Det är ju korkat, man kanske tror på nånting men inte en Gud? Buddismen t.ex. tror inte på någon Gud, men är ändå en religion.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

God Konsument:

Det är ju korkat, man kanske tror på nånting men inte en Gud? Buddismen t.ex. tror inte på någon Gud, men är ändå en religion.

Men dom tror iaf på någonting som dom kan beskriva (typ) medans dom som jag pratat med som säger att dom tror på "någonting" brukar alltid svara att dom inte vet när jag ber dom förklara.


   
SvaraCitera

Speltidning:

Nej, jag är inte religiös (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera

Speltidning:

Nej, jag är inte religiös (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera