Aviseringar
Rensa alla

är du självisk


Ämnesstartare

Killen här går och undrar om det finns någon annan person som funderar kring en helt osjälvisk handling. Jag är mest nyfiken på om jag är i ensam i världen om tanken eller om folk tänker lika.


   
Citera

Nu får du utveckla lite vad du menar tror jag.


   
SvaraCitera

klart att jag är självisk, lite självbevarelsedrift har jag faktiskt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Goda handlingar påverkar ofta en själv. Till exempel om du gör något bra får du positivt beröm för din prestation eller blir omtyckt. Däremot om du gör något bra som inte påverkar dig på något sätt och vis så kanske man kan definera det som en helt osjälvisk handling. Min fråga är om det finns fler personer än mig som funderar på vad en sådan osjälvisk handling skulle kunna vara


   
SvaraCitera

självklart gör vi alltid sånt för oss själva om man har ett samvete så mår man bra av att göra något gott och dåligt av att tex få någon att gråta.


   
SvaraCitera

ibland, ibland inte. jag tycker dock att jag är mindre självisk än de flesta


   
SvaraCitera

Många förmodar att egoism är omoraliskt, men detta är en felaktig och destruktiv uppfattning. Faktum är att ingen kan leva utan att vara egoist. Egoistbegreppets korrekta definition enligt min mening är; att handla i sina egna intressen.

Svar på din fråga - Jag är självisk men jag värnar om människorna i min omgivning.


   
SvaraCitera

Alla människor är i grunden själviska egoister [shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Många som tänker att dom vill göra osjälviska handlingar gör det för att tillfredsställa sig själva: alltså dom gör det för att kunna se sig själv som en bra person.
[cheers]


   
SvaraCitera

Alla är. Omedvetet oftast, men allt vi gör gör vi ju för att må bra själva i grund och botten.


   
SvaraCitera

Alla männsikor är egoister och gör saker för att gynna dem själva.
Om du skänker något till den du älskar, gör du det för att DU älskar personen. Du gör det för att DU känner för det.
Det finns inga osjälviska handlingar. Det som är snällt/fint framstr endast som osjälviskt men gräver man i det ser man att anledningarna till varför man utförde den Fina handlingen, grundar sig i vad man själv vill.


   
SvaraCitera