Aviseringar
Rensa alla

Är du trans bara för att du leker med bilar?


Awiti
Ämnesstartare

Jag har läst så mycket artiklar på senaste (amerikanska) om transpersoner som kom på att de var trans eftersom de "redan som barn lekte med bilar" om personen tex var född tjej. Är det inte att totalt nedvärdera vad kön egentligen är, och ytterligare smala ner vad som är ok för en tjej respektive kille? Jag har själv ingen transerfarenhet och jag tror säkert att det finns de med bättre argument, men vilka är detta? De enda jag egentligen kan förstå är de som bara känner sig felfelfel med de kroppsdelar som de har. Men när det är personer som rent stereotypt bara råkar passa bättre i det andra facket? Själv känner jag att kön öht är en märklig kontruktion, vilket mår bäst av att breddas så mycket som möjligt. Vad är då egentligen trans? 

Folk får kalla sig precis vad de vill, såklart, men det gör mig lite ledsen när intressen för bilar gör att du automatiskt måste vara man, och om du inte är det så får du vara det ändå. Kan vi inte få tycka om vad vi vill utan att det ska påverka vår könsidentitet? Jag har en stark känsla av att ett sådant tänkande snarast skadar synen på de olika könen än hjälper oss till ett mer öppensinnat klimat.


   
Citera

Shit jag rörde en kamm. *förvandlas till transkvinna*


   
SvaraCitera

Är du trans bara för att du leker med bilar? - Nej. Lol. 

Awiti: Jag har läst så mycket artiklar på senaste (amerikanska) om transpersoner som kom på att de var trans eftersom de "redan som barn lekte med bilar" om personen tex var född tjej. Är det inte att totalt nedvärdera vad kön egentligen är, och ytterligare smala ner vad som är ok för en tjej respektive kille? Jag har själv ingen transerfarenhet och jag tror säkert att det finns de med bättre argument, men vilka är detta?

Tänker dock att några som är ftm gärna gör saker som ses som steorotypiska för m-könet. För att helt uppfattas alternativt uppleva sig själv som manlig, eller kanske okvinnlig. Det innebär inte att stereotyperna är älskvärda, utan bara att det existerar stereotyper?  

Awiti: Folk får kalla sig precis vad de vill, såklart, men det gör mig lite ledsen när intressen för bilar gör att du automatiskt måste vara man, och om du inte är det så får du vara det ändå.

Nej, det är fullt möjligt att vara bilintresserad utan att man måste vara en man. Stereotypen säger att det är en manlig egenskap, och om man som ftm ej blir eller blivit sedd som m av omgivningen är det eventuellt möjligt att man vill överkompensera med det klassiskt manliga? 


   
SvaraCitera

då ä alla bilintresserade tjejer trans då..


   
SvaraCitera

Självklart är det så. En tjej kan omöjligen leka med bilar. Det går helt mot naturen. Rullar ögonen


   
SvaraCitera

gudnej


   
SvaraCitera

Försiktigt. Fråga time vilka åsikter som är tillåtna för tillfället, sen kan du yttra "dina" tankar.


   
SvaraCitera

blir ledsen om utvecklingen ska gå tillbaka så pass mycket att folk inte tror att tjejer och killar kan göra saker utanför sin könsnorm utan att vilja vara det andra könet (kom ej och säg att fler kön finns pga det är hur vi könas av samhället det är frågan om, ej vad vi själva anser)


   
SvaraCitera

Tickstart:
Försiktigt. Fråga time vilka åsikter som är tillåtna för tillfället, sen kan du yttra "dina" tankar.

Tråd om trans på UM:

tumblr_inline_neb26gYezR1sdeqnw.gif


   
SvaraCitera

Ja nu tar vi det lilla lugna här. Vi vill ju inte stänka sand i någons fitta.
Det bästa för alla vore om vi bara lade locket på och helt enkelt aldrig pratade om detta ämne igen.


   
SvaraCitera

En vuxen som beter sig som en småpojke, helt otroligt vad man kan stöta på för varelser!


   
SvaraCitera

Öööh :$


   
SvaraCitera