Aviseringar
Rensa alla

Är en gåva en inkomst?


Ämnesstartare

Flyttar hemifrån snart och för att jag ska slippa ta studielån ska mina föräldrar hjälpa mig med ekonomin. Jag kommer alltså bara att ta bidragsdelen av studiemedlet på 2700 kr/mån.

Min fråga är nu om en gåva räknas som en inkomst? Annars får jag på pappret en årsinkomst på under 30 000 kr, vilket ger mig rätt till 700 kr/mån i bostadsbidrag. I annat fall tjänar jag för mycket för att alls få något bidrag.

Någon som är kunnig på området?


   
Citera

Husknuten:

Min fråga är nu om en gåva räknas som en inkomst?

alla gåvor över 4000 ska beskattas iaf

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

dock klassas det inte som inkomst

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 2 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Tickstart:

lols skattar du så är du dum i huvet

det ska beskattas så vrf är han dum i huvet om han gör det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fast gör man överföringar via banken är väl risken att det upptäcks? Får väl se till att överföra i form av kontanter...


   
SvaraCitera

eller är kanske borttagen nu? =S

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Husknuten:

Fast gör man överföringar via banken är väl risken att det upptäcks? Får väl se till att överföra i form av kontanter...

skrev fel förut, gåvoskatten är borttagen


   
SvaraCitera

värdeuppgift:

det ska beskattas så vrf är han dum i huvet om han gör det?

För det är en dum regel [sad]

värdeuppgift:

skrev fel förut, gåvoskatten är borttagen

*var en dum regel [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

värdeuppgift:

dock klassas det inte som inkomst

Källa? Inte för att jag inte tror dig, men skulle vilja känna mig helt säker


   
SvaraCitera

Husknuten:

Källa? Inte för att jag inte tror dig, men skulle vilja känna mig helt säker

http://www.skatteverket.se/skatter/gavoskatt/skalor.4.18e1b10334ebe8bc80001643.h...

Gåvoskatten är slopad fr.o.m. den 1 januari 2005

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Tickstart:

var en dum regel

kan inget annat än hålla med dig[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

värdeuppgift:

http://www.skatteverket.se/skatter/gavoskatt/skalor.4.18e1b10334e​be8bc80001643.h...
Gåvoskatten är slopad fr.o.m. den 1 januari 2005

Tänkte mer på något som säger att en gåva inte är en inkomst


   
SvaraCitera

Husknuten:

Tänkte mer på något som säger att en gåva inte är en inkomst

Inkomst = Du har utfört arbete och får lön för det, ansökt om bidrag hos någon myndighet.

Gåva = Du får du en summa pengar från någon utan vidare så är det en gåva.


   
SvaraCitera

Ibland förundras jag över att ungdomar inte hänger med i dagens politik. Det var ju ååååår sedan gåvoskatten slopades och det tjatas om det ideligen i media från sossarnas håll om hur dåligt det är.


   
SvaraCitera

Chryseus:

Ibland förundras jag över att ungdomar inte hänger med i dagens politik

Kanske är för att

Chryseus:

Det var ju ååååår sedan gåvoskatten slopades

och dom flesta 16 åringar (som trådskaparen var när gåvoskatten slopades) tänker nog inte så mycket politik [rolleyes]


   
SvaraCitera

KamikazeTomten:

och dom flesta 16 åringar (som trådskaparen var när gåvoskatten slopades) tänker nog inte så mycket politik [rolleyes]

Och det stärker mina åsikter om att man borde höja myndighetsgränsen till 20 år.

Men btw..

Chryseus:

et tjatas om det ideligen i media från sossarnas håll om hur dåligt det är

Det är rätt svårt att undvika det om man är någorlunda allmänbildad och hänger med i nyheter överlag.


   
SvaraCitera

Chryseus:

Ibland förundras jag över att ungdomar inte hänger med i dagens politik. Det var ju ååååår sedan gåvoskatten slopades och det tjatas om det ideligen i media från sossarnas håll om hur dåligt det är.

Grejen är dock att även om gåvor inte beskattas så kan en gåva innebära att man inte får bidrag. Vet iaf att en bekant till mig skulle få socialbidrag men först behövde hon använda de 10 000 kr hon hade fått av en släkting.

För folk som inte förstår vad bidrag är till för så känns de kanske som att dom pengarna försvinner men. [rolleyes]


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera