Aviseringar
Rensa alla

Är Gud god?


Ämnesstartare

Är Gud god? Kom gärna med argument för och emot hans godhet.


   
Citera
Ämnesstartare

Han finns väl inte ens [tard]


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gud sägs finnas på detta forum, om det nu är sant så är han ond. [bigcheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ending Jon:

Han finns väl inte ens

Visserligen inte, men låt oss anta att han existerar. Skulle han vara en god gud om han existerade?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Malachi:

Visserligen inte, men låt oss anta att han existerar. Skulle han vara en god gud om han existerade?

Om han nu finns, så tror jag han är varken eller.
När man är ledare för något stort så har man inte råd att vara varken eller. Man satsar på rättvisa, inte godhet.

(jag är inte kristen [smile])


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Malachi:

Skulle han vara en god gud om han existerade?

Ja, det hoppas jag att han skulle varit i alla fall.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

I love Lucy:

Man satsar på rättvisa, inte godhet.

Går inte rättvisa och godhet hand i hand?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Malachi:

Går inte rättvisa och godhet hand i hand?

Jo, men för att ta rättvisa och bra beslut som är bra för gruppen man är ledare för så lär man ta beslut som gruppen kommer att ogilla också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

I love Lucy:

Jo, men för att ta rättvisa och bra beslut som är bra för gruppen man är ledare för så lär man ta beslut som gruppen kommer att ogilla också.

Rättvisan i Guds beslut förstår jag inte riktigt. Jag tror snarare att han kommer upp med riktlinjer som är anpassade för en dyrkan av hans storhet. Han är en mycket behagsjuk gud på det sättet.

Han förlåter vilken människa som helst, vad dem än har gjort. Det enda krav han ställer är att de dyrkar honom.

Det är åtminstone den uppfattningen jag fått av denna gud.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Malachi:

Det är åtminstone den uppfattningen jag fått av denna gud.

Så ser jag inte på det. Som sagt: är inte kristen eller gudstroende.

Men som ledare lär man vara hård och få sitt folk att göra saker de kanske inte tror de vill. Manipulativt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Malachi:

Är Gud god?

ja, smakar som kyckling. [blush]


   
SvaraCitera

Malachi:

Är Gud god? Kom gärna med argument för och emot hans godhet.

Ska man komma med argument för något vars existens inte ens möjliggör argument för att bevisa?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sylar:

Ska man komma med argument för något vars existens inte ens möjliggör argument för att bevisa?

Låtsas att han existerar. [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Malachi:

Är Gud god? Kom gärna med argument för och emot hans godhet.

När en man kallade Jesus för god svarade han: "Varför kallar du mig god? Ingen är god utom Gud." - Mark 10:18

Malachi:

Jag tror snarare att han kommer upp med riktlinjer som är anpassade för en dyrkan av hans storhet.

Malachi:

Han förlåter vilken människa som helst, vad dem än har gjort.

Har du tänkt på att föräldrar som sätter upp riktlinjer för sina barn gör det för deras bästa?

Gud har satt upp riktlinjer åt människan och då tänker jag på bibeln. Jag citerar: "Varje bok i skriften är inspirerad av Gud och till nytta när man undervisar, vederlägger, vägleder och fostrar till ett rättfärdigt liv, så att den som tillhör Gud blir fri från sina brister och rustad för alla slags goda gärningar." - 2 Tim 3:16,17

Att människan lär sig göra gott ifrån sig kan inte vara något som Gud missgynnas av, eller? Om han är kärlek som bibeln säger så borde det glädja honom. Hur många idag glädjer honom genom att tillämpa hans riktlinjer?

Gud ser till hjärtat. Vi människor har inte den egenskapen och kan därför aldrig vara säkra till 100% om en personen är geniun eller inte.

Djävulen har ingen förlåtelse. Kanske därför att han är orsaken bakom den här världens korruption? Så sant, det är så.


   
SvaraCitera