Aviseringar
Rensa alla

Är Gud god?


Ämnesstartare

Beror väl på vad man menar med godhet. Om man menar det folk i allmänhet menar, kärleksfullhet och altruism, så tycker jag verkligen inte att han visar det iaf.

Men om man likställer "God" med att "vara som gud är" så är ju Gud givetvis god. Å andra sidan är inte god något jag skulle vilja vara här, och Gandhi, Rosa Parks, och alla mina andra förebilder lär brinna länge och väl i helvetet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om det finns en Gud är han varken eller, han är inte rättvis heller... Då skulle världen se mycket annorlunda ut.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja.[love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Malachi:

Är Gud god? Kom gärna med argument för och emot hans godhet.

Om det fanns en gud tror jag han skulle vara god, det är väl vad "Gud" går ut på?


   
SvaraCitera

Tror inte på gud men ond är han i alla fall om man läser Gud och staten av Michail Bakunin.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

leffex:

Att människan lär sig göra gott ifrån sig kan inte vara något som Gud missgynnas av, eller?

Hur kommer det sig då att människor som hela sitt liv varit godhjärtade, osjälviska och på alla sätt en god människa, ändå döms till helvetet endast för att de inte trodde på Gud. Var ligger godheten i det resonemanget?


   
SvaraCitera

Malachi:

Han förlåter vilken människa som helst, vad dem än har gjort. Det enda krav han ställer är att de dyrkar honom.

Det är åtminstone den uppfattningen jag fått av denna gud.

Det är just det som känns väldigt konstigt! En människa kan leva ett gott liv hela sitt liv och inte skada någon annan, MEN han ber inte då blir han inte benådad av gud! Man kan däremot bete sig hur somhelst och be om förlåtelse och dyrka han då är det ok.

Tror gud är en med lite dåligt självförtroende om något


   
SvaraCitera

Tar han inte till lite väl drastiska metoder till att lösa saker? Tänker på på Sodom och Gomorra, Exodus etc.

Sedan var ju Jesus lite weird med, särskilt då han offrar flera hundra(?) svin genom att låta dem drunkna, detta för att rädda en människa. Borde kunna lösas smidigare. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Malachi:

Är Gud god?

Jag vill gärna tro att han är god, men jag måste erkänna att jag tvivlar.


   
SvaraCitera

ClosingTime:

Sedan var ju Jesus lite weird med, särskilt då han offrar flera hundra(?) svin genom att låta dem drunkna, detta för att rädda en människa. Borde kunna lösas smidigare.

Det finns ingen anledning att kritisera Jesus för att han lät demonerna fara in i svinen, särskilt med tanke på att vissa faktorer som inte nämns kan ha spelat in.

Ägarna till svinen kan till exempel ha varit judar och därmed ha visat bristande respekt för lagen.
Man kan inte heller hävda att Jesus borde ha använt sin förmåga att förutse vad demonerna skulle göra när de for in i de orena djuren.
Demonerna kan ha önskat fara in i svinen för att få uppleva pervers sadistisk njutning. Däremot kan det med rätta sägas att en människa är mer värd än en svinhjord. (Matteus 12:12)

Dessutom tillhör alla djur egentligen Gud, eftersom han är Skaparen, och Jesus hade därför i egenskap av Guds representant all rätt att låta demonerna fara in i svinhjorden. (Psalm 50:10; Johannes 7:29) Att demonerna for in i svinen var ett tydligt bevis på att de blev utdrivna ur männen, och det gjorde det också helt klart för iakttagarna hur farligt det är för varelser av kött och blod att vara demonbesatta.
Det blev uppenbart för dessa iakttagare både vilken makt Jesus har över demonerna och vilken makt demonerna har över varelser av kött och blod.
Det kan ha varit detta Jesus ville uppnå, och det kan förklara varför han lät de orena andarna fara in i svinen.


   
SvaraCitera

Andra fåren:

Det finns ingen anledning att kritisera Jesus för att han lät demonerna fara in i svinen, särskilt med tanke på att vissa faktorer som inte nämns kan ha spelat in.

Och genom detta öppna för feltolkningar?

Jag skiter i vilka ägarna till svinen var, är man så mäktig som Jesus och Gud var / är / aldrig varit så ska man ju kunna skicka ut dessa äckliga demoner UTAN att behöva offra ett hundratal oskyldiga svin.

Dessutom är ju även människan ett djur, så det är väl rätt equal där?


   
SvaraCitera

ClosingTime:

aldrig varit så ska man ju kunna skicka ut dessa äckliga demoner UTAN att behöva offra ett hundratal oskyldiga svin.

Men var i bibeln står det att Jesus sände demonerna in i svinhjorden med syftet att dem skulle dö?

Det var ju demonerna som besatte svinen och detta ledde till, dvs demonernas handling med svinen, att dem dog.


   
SvaraCitera

Andra fåren:

Men var i bibeln står det att Jesus sände demonerna in i svinhjorden med syftet att dem skulle dö?

Kunde han inte koppla det var han ingen vidare klyftig individ.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Malachi:

Hur kommer det sig då att människor som hela sitt liv varit godhjärtade, osjälviska och på alla sätt en god människa, ändå döms till helvetet endast för att de inte trodde på Gud. Var ligger godheten i det resonemanget?

Vem skulle kunna ge men aldrig få respons på sitt givande? Om du ger någon någonting så skulle du säkert uppskatta tacksamhet.

Gud har skapat allt omkring människan och han gjorde henne också i sin avbild. Det är sant att det inte är fel att vara godhjärtad, osjälvisk och på annat sätt handla gott i sitt liv, det är inget fel i att handla så.

Vi har däremot fått någonting och tacksamhet är det minsta man kan visa, tycker inte du det? Till vem, till skaparen av den mångfald vi kan nyttja, kreativitet, aktiviteter, mat och skåda naturens alla nyanser. Om vi också visade tacksamhet inför våra liv och alla möjligheter vi har fått, skulle det inte ära skaparen av det hela?

Tacksamheten måste riktas till rätt person.
Om vi också visar Gud tacksamhet för vårt liv och det vi får, vilket borde vara inkluderat hos en godhjärtad och osjälvisk människa så är det orimligt att personen inte får liv då han är i ett godkännt förhållande till Gud. Men som du ser så är det ett krav att det riktas åt rätt person.

För att ställa en enkel fråga och utreda helvetesläran så kan du fråga dig rimligheten i att vara god och slänga folk i eld?
"De har byggt Tofets offerplats i Ben-Hinnoms dal. Där bränner de sina söner och döttrar. Något sådant har jag aldrig befallt och aldrig tänkt. " - Jer 7:31

Gud har inte ens tänkt tanken till det.

Gud som är god vilket ingenting annat är, har satt reglerna och han har bidragit med tillräcklig information så att ingen kan ursäkta sig inför hans bedömning.
"Ty alltsedan världens skapelse har hans osynliga egenskaper, hans eviga makt och gudomlighet, kunnat uppfattas i hans verk och varit synliga. Därför finns det inget försvar för dem; de har haft kunskap om Gud men inte ärat honom som Gud eller tackat honom. Deras tankemöda ledde dem ingenstans, och deras oförståndiga hjärtan förmörkades." - Rom 1:20,21

Därför är det viktigt visa tacksamhet åt rätt person, åt Gud men också åt människor. Det inbegriper ens eget handlande i vardagen som godhjärtad och osjälvisk människa som tillämpar "alla slags goda gärningar".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

leffex:

Om du ger någon någonting så skulle du säkert uppskatta tacksamhet.

Det skulle vara trevligt, men man gör inte en god gärning för att få en tillbaka. Åtminstone inte om man är osjälvisk.

leffex:

Om vi också visade tacksamhet inför våra liv och alla möjligheter vi har fått, skulle det inte ära skaparen av det hela?

leffex:

Tacksamheten måste riktas till rätt person.

Jag uppskattar det liv jag har och är mycket tacksam för det. Jag tror dock inte att Gud är den som givit mig det.

Och hur vet man vem eller vad man ska tacka. Enligt mig existerar inte Gud eller några andra gudomar. Det som givit oss liv är universum.

Alla har olika syn på livet. Enligt mig är din tro felaktig och enligt dig är min tro felaktig. Huvudsaken är att man försöker göra gott, oavsätt vad man tror på.


   
SvaraCitera