Aviseringar
Rensa alla

Är Guds existens relevant?


Ämnesstartare

Den största frågan inom religion måste vara "finns Gud eller inte". Jag skulle vilja veta varför den frågan är så relevant.

Själv tycker jag att den är väldigt onödig. Religion handlar främst om tro. De flesta troende behöver inga fysiska bevis för Guds existens eftersom de har sann tro, och det är A och O i religion. Varför försöka övertala någon som tror på Gud att han inte finns? Om denne verkligen tror på Gud så kommer inte denne ändra sig för att nån säger att detta är fel. Samma sak gäller den omvända vägen. Varför envisas vissa troende att försöka bevisa Guds existens för de som inte tror? Ingen kan någonsin uppnå sann tro genom att bli övertalad av någon annan, det är något man måste hitta själv.

Ligger det något i detta månne?


   
Citera

GoaT:

Ligger det något i detta månne?

JA helvete jag blir så förbannad på det där. Vi hade en hel jävla skrivuppgift på religionen om ifall gud finns eller inte. Fan, arg blev jag.


   
SvaraCitera

skapad lör 31 okt 2009 00:29 | svar 1 st | visats 23 ggr

wow.


   
SvaraCitera

ja det är den inte


   
SvaraCitera

hade den funnits hade det nog vart rätt omtumlande, men å andra sidan inte eftersom vi klarar oss rätt bra själva 😛
kan inte förstå mej på såna som tror på sånt trams, men det är ett resultat av låg intelligens, inget kritiskt tänkande och .. Obildadhet :s


   
SvaraCitera

GoaT:

Själv tycker jag att den är väldigt onödig.

Om inte Gud finns så lever du högst 80 år och sedan borta ur tillvaron för evigt.
Kanske inte ens 80 år som det ser ut i världen numera.

Finns Gud, då har vi en framtid.


   
SvaraCitera

GoaT:

Ingen kan någonsin uppnå sann tro genom att bli övertalad av någon annan, det är något man måste hitta själv.

Detta gäller det mesta som går att debattera, så ja, det ligger mycket i det.


   
SvaraCitera

schism:

Detta gäller det mesta som går att debattera,

Ebn debattör finner aldrig sanningen,


   
SvaraCitera

Erik112:

Om inte Gud finns så lever du högst 80 år och sedan borta ur tillvaron för evigt.
Kanske inte ens 80 år som det ser ut i världen numera.

om gud finns är du för dålig för att våga leva


   
SvaraCitera

Erik112:

Om inte Gud finns så lever du högst 80 år och sedan borta ur tillvaron för evigt.
Kanske inte ens 80 år som det ser ut i världen numera.

Och det skulle vara något negativt, menar du? Tro mig, de flesta skulle nog neka ett evigt liv om de bara insåg hur trist det skulle vara i praktiken. Dessutom kan vi inte ha någon visshet om vad som händer i, eller om det ens finns, ett liv efter detta. Det bästa vi kan göra är att se till att när vi väl ligger på dödsbädden vara nöjda med det vi åstadkom i livet. Det sämsta vi kan göra är det du gör: att gå runt och vara en dödspredikare och inte ta vara på och värdera livet till fullo.


   
SvaraCitera

Hovnarren:

Tro mig, de flesta skulle nog neka ett evigt liv om de bara insåg hur trist det skulle vara i praktiken.

Så sant om det skulle fortsätta i mänskligt styre, men det gar vi bevisat att det inte fungerar.

Men lår oss säga om du hade det bram aldrig sjuk o s v, när skulle du då vilja dö?

Hovnarren:

Det bästa vi kan göra är att se till att när vi väl ligger på dödsbädden vara nöjda med det vi åstadkom i livet.

Vem skulle säga så, jag har aldrig hört någon säga så, trots att de är döende så ser de frammåt mot nästa dag, det är min upplevelse av alla de jag sett dö.

Hovnarren:

Dessutom kan vi inte ha någon visshet om vad som händer

Jag kan garantera dig att allt blir svart, jag vet.

Hovnarren:

Det sämsta vi kan göra är det du gör: att gå runt och vara en dödspredikare och inte ta vara på och värdera livet till fullo.

Man kan göra både ock, både ta vara på livet och söka sanningen.


   
SvaraCitera

Erik112:

Så sant om det skulle fortsätta i mänskligt styre, men det gar vi bevisat att det inte fungerar.

Nej. Nej. Nej. Den enda som styr, här och nu, är människan. Skulle vi överlämna ansvaret till ett högre väsen vars existens vi inte ens kan bevisa så kommer det verkligen att gå åt helvete med allt.

Erik112:

Men lår oss säga om du hade det bram aldrig sjuk o s v, när skulle du då vilja dö?

Jag skulle inte ens vilja leva ett sådant liv. Det skulle vara alldeles för enkelt för att ha någon slags substans, enligt mig.

Erik112:

Jag kan garantera dig att allt blir svart, jag vet.

Ironi? Jättelustigt.

Erik112:

Man kan göra både ock, både ta vara på livet och söka sanningen.

Ja, det kan man. Tråkigt nog verkar du inte vilja göra något av det.


   
SvaraCitera

ennie:

om gud finns är du för dålig för att våga leva

Prata för dis själv, jag mår bra och har livet framför mig, men är ändå intresserad av att veta sanningen.

Hovnarren:

Nej

Alltid lika negativ, varför inte börja leva och tro lite på andra, eller är du så osäker som jag misstänker.
Våga och lev!


   
SvaraCitera

Erik112:

Prata för dis själv, jag mår bra och har livet framför mig, men är ändå intresserad av att veta sanningen.

va gör du då


   
SvaraCitera

Erik112:

Alltid lika negativ, varför inte börja leva och tro lite på andra, eller är du så osäker som jag misstänker.
Våga och lev!

Du måste vara blind. Vad tror du det är jag förespråkar? Vems roll är det du tror att jag anser att du försummar? För dig är Gud alltings centrum, allting händer enligt hans plan och hans nycker. För mig är det enda människan har att luta sig mot just andra människor. Jag hyser en enorm tilltro till människan och ett enormt förakt för Gud och ödet.


   
SvaraCitera