Aviseringar
Rensa alla

Är hämnd någonsin rättfärdigat?


Ämnesstartare

Motivera gärna.


   
Citera

ekivok ekvilibrist: Nej, det leder inte till att något blir bättre...

I längden alltså.  


   
SvaraCitera

Nej det är det inte men skulle nog kunna rättfärdiga det för mig själv om någon gjorde något tillräckligt hemskt mot mig


   
SvaraCitera

Make love not war Hjärta

Bättre att använda ord till att lösa konflikter. Enda gången man får vara våldsam är i sängen (förutsatt att du menade hämnd m våld, bättre att använda ord oavsett hur hämnden sker) 


   
SvaraCitera

Beror på.
Öga för öga tycker jag är barbariskt. 
Men om något slår till en så ska man få slå tillbaks.


   
SvaraCitera
mynona

Det är rättfärdigt i den meningen att det kan motiveras enligt emotionell etik, men det är inte rättfärdigt i den meningen att det leder vidare till något bättre. Det finns alltid skäl till varför folk gör som de gör, och man känner nästan aldrig till orsakerna. Att förstå är att förlåta. Dock brukar jag sällan förlåta när människor inte visar ånger. Det känns inte som klok pedagogi.

Jag tror jag har svårast för den typ av elakhet som utövas utan orsak - jag kan acceptera elakhet om jag vet varför och det beror på något jag har gjort, då förstår jag resonemanget och kan slå mig till ro med det, men jag har verkligt svårt för omotiverad elakhet.   


   
SvaraCitera

ja, det bör det kunna vara.


   
SvaraCitera

Vem hämnas för att det är rättfärdigt.


   
SvaraCitera
reben

nä inte direkt


   
SvaraCitera

Nej, det leder inte till det bättre. 


   
SvaraCitera

Ja.


   
SvaraCitera

ja klart inte jag har mindre rätt att göra fel bara för jag är offer


   
SvaraCitera

Nej, straff däremot...


   
SvaraCitera
Draug

Ja kanske inte ur ett rättsligt perspektiv, men vissa handlingar förtjänar helt klart vedergällning.


   
SvaraCitera
Exner

Nachac:
Vem hämnas för att det är rättfärdigt.

Vem handlar på sätt som de inte anser rättfärdigt£


   
SvaraCitera