Aviseringar
Rensa alla

Är homosexualitet naturligt?


Ämnesstartare

honolulu:
homosexualitet förekommer hos flera arter i djurriket, är det också avvikande och onaturligt? om något borde det vara ännu mer avvikande eftersom de djuren bara har sex för fortplantning (till skillnad från människan som har det för njutning också, där man snarare borde förvänta sig stor variation i preferenser för sexpartners).

jag förstår inte vad det skulle vara en avvikelse från eftersom människor inte bara har sex för fortplantning...

många djur njuter av sex.

det är en avvikelse eftersom det är relativt ovanligt, en avvikelse från normen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja, det är helt naturligt! 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

adaq:
Ja, det är helt naturligt! 

adaq:
Ja, det är helt naturligt! 

hahahaha jävla korkade idiot


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag ser inte homosexualitet som något naturligt. Men jag tycker att det är en intressant diskussion och intressant att se hur andra resonerar.


   
SvaraCitera

NiklasW: Är homosexualitet naturligt? Är homosexualitet i själva verket en avvikelse?

Ja homosexualitet är naturligt, möjligtvis avvikande i det avseendet att det är en sexuell minoritet till skillnad från heterosexualitet.

NiklasW: Är att tycka att homosexualitet är en avvikelse homofobi?

Nej, det behöver det absolut inte vara däremot så är det ett vanligt förekommande argument som brukar tas till av homofober som något slags ''rättfärdigande''.

NiklasW: Ska homosexuella få gifta sig? Varför? Varför inte?

Ja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW:
Jag ser inte homosexualitet som något naturligt. Men jag tycker att det är en intressant diskussion och intressant att se hur andra resonerar.

Rekommenderar den här dokumentären

Den ger en intressant förklaring till varför homosexualitet existerar.


   
SvaraCitera

Tror Måns blandade ihop begreppen på grund av alkohol och okunskap helt enkelt. Det är klart att homosexualitet inte är det normala, och att det är en avvikelse från det normala, det säger ju sig självt. Men det är absolut inte samma sak som att det är onaturligt vilket många blandar ihop. Att det är naturligt kan man se bara genom av att observera andra djurarter där man ser homosexualitet i vissa djurs beteende. Det blir dock ett problem när man sätter likhetstecken mellan normal och naturligt och blandar ihop dessa begrepp.


   
SvaraCitera

NiklasW: Jag ser inte homosexualitet som något naturligt. Men jag tycker att det är en intressant diskussion och intressant att se hur andra resonerar.

Spännande uppfattning du har! Vad skulle du säga är onaturligt med homosexualitet? Vilken sexualitet är Den Naturliga och vad är det som gör den så... naturlig?


   
SvaraCitera

Tennsoldat: Det blir dock ett problem när man sätter likhetstecken mellan normal och naturligt och blandar ihop dessa begrepp.

Båda orden är värdeladdade. Det rimligaste och mest hänsynsfulla är väl att som thl prata om statistisk avvikelse. Eller: det finns inte lika många homosexuella i världen som heterosexuella.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ja
nej
ja


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ekivok ekvilibrist:

Spännande uppfattning du har! Vad skulle du säga är onaturligt med homosexualitet? Vilken sexualitet är Den Naturliga och vad är det som gör den så... naturlig?

Både rent biologiskt, alltså att män och kvinnor rent biologiskt är födda för att dras till varandra, men också rent statistiskt att det är en ytterst liten minoritet som är homosexuella. Heterosexualitet, att man dras till det motsatta könet, tror jag är det biologiskt naturliga.


   
SvaraCitera

NiklasW: Både rent biologiskt, alltså att män och kvinnor rent biologiskt är födda för att dras till varandra, men också rent statistiskt att det är en ytterst liten minoritet som är homosexuella. Heterosexualitet, att man dras till det motsatta könet, tror jag är det biologiskt naturliga.

Vad exakt innebär det att något (ett visst beteende t.ex.) är biologiskt naturligt?


   
SvaraCitera

NiklasW: Ja

ofc. Det finns i mer än 500 arter


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ekivok ekvilibrist:

Vad exakt innebär det att något (ett visst beteende t.ex.) är biologiskt naturligt?

När det gäller sexualitet tänker jag att det handlar om att kunna få barn, fortplanta sig och föra arten vidare. Därmed är dragning till motsatt kön det naturliga i min värld.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

thl*kt N.:

jag förstår inte frågan. om det finns 10 röda kulor och 1 vit så avviker den vita från normen bland kulorna. avvikelse är inget dåligt, det är bara ett konstaterande.

Då är det en avvikelse att vara mörkhyad i Sverige? Blink


   
SvaraCitera