Forumet - Är jag deprimerad?

Är jag deprimerad?

5121 0 62
Jo, det är så att jag förr alltid har umgåtts med vänner, varit glad, festat & haft skitkul!

Nu har allting vänt.

Jag känner inte igen mig själv längre. Jag är alltid.. ingenting.
Jag känner ingenting, har inga känslor kvar. Har ingen ork heller, är ständigt trött. Jag går i skolan, åker hem, sover.
Jag ser ingen framtid eller det förflutna längre.

Jag har aldrig varit deprimerad förut, men jag tror det är vad jag är.

Borde jag söka hjälp?

Någon som är deprimerad som kan förklara hur du känner dig?

Spana också in:

Men det har varit så väldigt länge nu, vill bara känna glädje igen!
Har känt såhär i flera månader.

Var utomlands för ett tag sedan. Då tänkte jag att jag skulle ha väldigt kul & vara glad! Men inte ens då... Inte ens när jag var på världens finaste ställe med sol & bad, mina närmaste vänner & familj blev jag glad!

Hm, B-vitamin brist? Tack för tipset, kanske ska börja knapra sånt
naelaa:

Hur fick du reda på det?

Märkte på grund av mitt beteende, saker jag gjorde och hur jag kände mig.

naelaa:

Kan man gå till Ungdomsmottagningen & prata med dem eller
måste man gå till vårdcentral?

Du kan gå till ungdomsmottagningen tror jag. Tror att det finns kuratorer där som du kan prata med.
naelaa:

Förresten, vad har du/dem gjort för att få dig må bättre?
Och har det blivit bättre?

Jag gick inte till ungdomsmottagningen eller liknande, jag gick direkt till en psykolog. Jag vet inte riktigt som om det har hjälpt, jag mådde ganska ett tag men nu börjar allt komma tillbaka. Så antar att det inte har hjälpt.
"Dystymi (Huvudartikel: dystymi, även kallat svårmod) är en mildare form av depression som dock sträcker sig över lång tid, ofta år. Personen känner nedstämdhet men uppfyller inte kriterierna för egentlig depression.

Egentlig depression är den vanligaste formen av depression. Minst fem av nedanstående symtom skall ha känts av under de senaste två veckorna för att kriterierna för egentlig depression ska vara uppfyllda:[1]
Nedstämdhet
Nedsatt intresse och glädje
Viktändring (minst 5 % ökad eller minskad vikt per månad)
Sömnstörning
Motorisk oro eller hämning
Svaghetskänsla eller brist på energi
En känsla av att vara värdelös eller skuldkänslor
Minskad koncentrations-, tankeförmåga eller obeslutsamhet
Återkommande tankar på döden eller självmord

Något av de två första måste alltid finnas med. Dessutom krävs att symtomen inte är p.g.a. sorg och de skall påverka förmågan till arbete och/eller socialt liv. [2]"

http://sv.wikipedia.org/wiki/Depression
(inte för att det är världens mest pålitliga källa, men i detta fall tror jag att den duger)
Någonting man verkligen inte ska är att sätta en diagnos på sig jälv. Du är tonåring så det kan vara vanligt tonårs-upp-och-ned-gångar. Men om du är orolig och vill prata om det så borde du först gå till ungdomsmottagningen och prata med en kurator och sedan kanske dom skickar dig vidare till bup, alternativet är såklart att ringa bup på en gång men tro mig - deras väntetid är inte värd att vänta på.

Jag vet hur det är att må dåligt, det vet jag, men alla är unika när det gäller känslor så jag kan inte veta precis hur du känner.

Hoppas det går bra för dig :>